مجله تک فرش

شناخت فرش کاشان و زیبایی بی مثالش

فرش کاشان، دنیایی از هنر زیبایی و نقوش چشم نواز را در خود نهفته دارد. […]

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
فرش کاشان
  • فرش کاشان، دنیایی از هنر زیبایی و نقوش چشم نواز را در خود نهفته دارد. به راستی چه چیز در پس تار و پود های فرش کاشان نهفته است که این گونه چشم را می نوازد و دل را به یغما می برد؟ تمامی خصوصیات این فرش است که باعث شده تا طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهد. چه مسافت هایی که آوازه ی فرش کاشان پیچیده و چه بسیار افرادی که به دنبال داشتن آن هستند. ما در این مطلب در کنار شما هستیم تا قدری بیشتر با فرش کاشان آشنا و شده و از زیبایی های آن لذت ببریم.

    جایگاه فرش کاشان در خانه های ایرانی

    از گذشته تا کنون فرش ها جایگاه ویژه ای در خانه های ایرانی داشته اند و به نوعی عنصری مهم و جدایی ناپذیر از یک خانه محسوب می شده اند. این اهمیت تا جایی است که برخی اعتقاد دارند فرش ها دارای روح بوده و هزاران حرف در دل تار و پود های نهفته است و البته این موضوع سخنی به گزاف هم نیست. 

    چه بسیار راز دل ها و سخن هایی که از دل بافندگان فرش برخاسته و در عمق جان فرش گره خورده است. گذر زمان و مدرن شدن زندگی ها به قسمی ما را از این فرش ها نیز دور تر کرد. شاید تنها بتوان آن ها را در خانه مادر بزرگ ها یافت. اما در این میان فرش کاشان مفتخر است که توانسته تمام ویژگی ها و کیفیت فرش اصیل ایرانی را در خود حفظ کند. فرش کاشان همان فرشی است که می تواند باری دیگر گرما و عشق را به خانه ها آورده و گره های کنار هم بودن را محکم تر کند.

    آشنایی با مشخصات فنی فرش کاشان

    برای شناخت فرش کاشان باید به این نکته توجه کنید که توانسته با وجود تمام محدودیت ها و مشکلات در چرخه اقتصاد همچنان کیفیت و زیبایی خود را حفظ کند و رضایت و اطمنیان خاطر را برای مشتری به ارمغان بیاورد. از جمله ویژگی های فنی به کار رفته در بافت فرش کاشان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کیفیت در بافت
    • دوام و عمر بالای فرش
    • ماندگاری و ثبات رنگ های استفاده شده در فرش
    • بهره گیری از از نخ های مرغوب و با کیفیت
    • وجود هارمونی بسیار دقیق و هنرمندانه در رنگ بندی تار و پود های فرش
    • و در نهایت ارائه ی فرشی نرم و لطیف با کیفیت بالا

    فرش کاشان

    خوشا کاشان و فرش بی مثالش…!

    فرش کاشان چه در نوع دستباف و چه در نوع فرش ماشینی از محبوبیت خاصی در میان مردم برخوردار است. از جمله ویژگی های بارز انواع ماشینی فرش کاشان می توان به ترنج مرکزی قالی و لچک در چهار گوشه ی فرش اشاره کرد که زیبایی چشم نوازی به فرش بخشیده است. عموما در میان طرح های مختلف فرش کاشان، آن هایی که دارای لچک و ترنج مرکزی هستند طرفداران بیشتری دارند. همچنین فرش کاشان در طرح های مختلفی بافته می شوند که هر یک زیبایی و طرفداران خاص خودشان را دارند. از جمله طرح های زیبای فرش کاشان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    فرش کاشان

    رنگ بندی فرش کاشان

    برای شناخت فرش کاشان باید به رنگ بندی فرش کاشان نیز توجه کرد , در میان رنگ بندی های مختلف فرش کاشان طبق سلایق مختلف مشتریان برخی از رنگ بندی ها تولیدشان کاهش یافته و برخی نیز بیشتر شده اند. آمار فروش فرش کاشان در طی سال های اخیر حاکی از آن است که :
    • سفارش رنگ کرم پیازی در سال های اخیر کاهش یافته است
    • رنگ گردویی در طی سال های 90 تا 93 بسیار پر فروش بوده است
    • رنگ آبی در طی سال های 90 تا 95 ثابت بوده است
    • در سال 94 نیز رنگ سرمه ای توانست طرفداران خیلی زیادی را به خود اختصاص دهد
    • هم اکنون نیز فرش کاشان به دلیل شباهت بسیار زیادش با فرش های دستبافت اقدام به بافت دوباره ی فرش های زیبای کرم پیازی کرده است
    به طور کلی فرش کاشان در رنگ های کرم، گردویی، آبی، سرمه ای، فیروزه ای و… بافته شده و در بازار های فرش ایران موجود می باشد. اما اصلی ترین رنگ زیبا و چشم نواز فرش کاشان روناسی یا لاکی می باشد. این رنگ قرمز و لاکی از دانه های روناس و یا قرمز دانه تهیه شده و برای ایجاد سایه های زیبا در فرش غلظت آن را کم و زیاد می کنند. در گذشته این رنگ در فرش های دستبافت جوشقانی استفاده می شد و امروزه در فرش های ماشینی نیز کاربرد دارد.
    فرش کاشان و ابعاد مختلف آن

    ابعاد مختلف فرش کاشان

    همان طور که پیش تر نیز گفته شد فرش یکی از اجزای مهم خانه های ایرانی است. با ورود به یک خانه آنچه در نظر اول به چشم می خورد فرش است. فرش ها می توانند گرما و صمیمیت خانه را به اهالی نیز منتقل کنند. گذشته از کیفیت، طرح و رنگ فرش، ظاهر و ابعاد نیز نقش مهمی در انتقال این حس خواهد داشت. به گونه ای که چشم ها می پسندند تا ابعادی زیبا از فرش را ببینند که به درستی بر دل خانه نشسته است.

    این موضوع نیز در فرش کاشان به خوبی رعایت شده و ابعاد آن به گونه ای است که می تواند به خوبی اتاق و یا سالن خانه را پوشش دهد. ابعاد فرش کاشان به شرح زیر می باشد:

    • فرش های 6 متری که در ابعاد 2 (عرض) و 3 (طول) می باشند
    • فرش های 9 متری که در ابعاد 3.5 (عرض) و5.2 (طول) می باشند
    • فرش های 12 متری که در ابعاد 3 (عرض) و 4 (طول) می باشند

    کلام آخر

    این بود سرگذشت کاشان و فرش بی مثالش. امید است توانسته باشیم تا در این مقال گوشه ای از زیبایی ها و کیفیت این فرش و هنر دست بافندگانش را به شما علاقمندان به دنیای پر گل و بوته ی فرش ها بنمایانیم. در پایان فرش کاشان مفتخر است که توانسته بر تمامی این ادعاها جامه ی عمل پوشانیده و رضایت و اطمینان مشتریان را جلب نماید.

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    8 دیدگاه
    1. فرش دستباف کاشان را حدود 10 ساله داریم توی منزلمون استفاده میکنیم , خدایی فرش کاشان خیلی باکیفیت و خوبه

    2. داخل منزلمون فرش کاشان طرح افشان داریم رنگ کرم , واقعا زیبا و منحصر به فرده , مرررررررررررررررسی از بافنده های کاشان بابت بافت همچین فرش های قشگی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تلفن پشتیبانی 09338177908 | هر روز هفته از ساعت 8 صبح الی 18 پاسخ گوی شما هستیم

    فروشگاه اینترنتی تک فرش در سال 1394 و با هدف سهولت در خرید فرش ماشینی برای مردم نازنین ایران تاسیس شد , شما با ورود به تک فرش با انبوهی از طرح و نقش فرش ماشینی رو به رو خواهید شد و به راحتی می توانید فرش مورد نظر خود را مشاهده و خریداری نمایید . تک فرش, یک شهر فرش واقعی است که بواسطه حضور در شهر کاشان ( مرکز فرش ایران ) و همکاری را برندهای بزرگی همچون فرش محتشم , فرش لیلی , فرش برنتین , فرش مشهد اردهال , فرش داریوش , قالی سرام , فرش شاهکار صفویه , فرش شاهکار آریایی , فرش سبلان و … کاملترین ویترین فرش ماشینی را داشته باشد . شاید شما قصد داشته باشید برای فضای پذیرایی منزل خود فرش کلاسیک تهیه کنید و فرش های ماشینی با طرح های اصیل ایرانی را میپسندید پس فرش 1500 شانه , فرش 1200 شانه , فرش 1000 شانه , فرش 700 شانه و فرش های 500 شانه گزینه های خوبی برای شما هستند , و یا شاید به دنیال طرح های مدرن هستید و به فرش فانتزی مدرن علاقه مند هستید , از فرش طرح ترک , فرش چهل تکه ( پچ ورک )فرش آشپزخانه , فرش کهنه نما , فرش فرانسوی , فرش پرزبلند شگی , فرش مراکشی , گلیم , و گبه در سایت تک فرش دیدن کنید و طرح مورد را نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید و همچنین اگر قصد دارید برای اتاق فرزند دلبندتان فرشی خریداری کنید حتما سری به فرش اتاق کودک در سایت تک فرش بزنید و زیباترین طرح فرش ها را مشاهده کنید . از مزیت های مهم تک فرش می توان به : خرید مستقیم فرش از کاشان با قیمت کارخانه , ارسال رایگان به سراسر کشور, و 7 روز ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی اشاره کرد.ما در مجموعه‌ی تک فرش جهت رفاه خرید فرش، خرید اقساطی فرش را نیز به مشتریان ارائه می‌دهیم


    کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم تک فرش می باشد.    Copyright @2006 – 2022 Takfarsh.com

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل خود را وارد کنید

    ورود شما به معنای پذیرش شرایط تک فرش و قوانین حریم‌خصوصی است

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد