مجله تک فرش

صنعت فرش ماشینی در ایران : مشکلات , فرصت ها و آمارها

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
صنعت فرش ماشینی در ایران مشکلات , فرصت ها و آمارها
  • در چند سال اخیر فرش های ماشینی بخاطر قیمت پایین تر و تنوع رنگ و نقش بیشتر در بسیاری از خانه های ایرانیان، جایگزین فرش های دست بافت شده اند, در این مقاله درباره صنعت فرش ماشینی در ایران فرصت ها و آمارها به صورت کامل صحبت خواهیم کرد

    ایران سالانه بیش از 80 میلیون متر مربع فرش ماشینی تولید می کند که تقریبا 50 میلیون متر مربع آن در بازارهای بومی خود کشور به فروش می رسد و مابقی صادر می شود.

    علیرضا حائری، عضو هیئت مدیره ی انجمن نساجی در گزارشی گفته است که صادرات فرش ماشینی، بیش از 50 درصد کل صادرات منسوجات ایران را به خود اختصاص داده است که ارزش آن بیش از 750 میلیون دلار است.

    افغانستان، عراق، خلیج فارس و کشورهای خاورمیانه وارد کننده عمده این محصول هستند. وی افزود تحریم های اقتصادی که توسط سازمان ملل متحد و قدرت های غربی به رهبری ایالات متحده به دلیل اختلاف بر سر برنامه هسته ای ایران تحمیل شده اند، صادرات فرش را به اروپا و سایر بازارهای عمده محدود کرده است.

    ایران ظرفیت تولید سالانه بیش از 120 میلیون مترمربع از فرش های ماشینی را دارد که با وجود بیش از 1300 کارخانه تولید فرش که بیشتر آنها در منطقه کاشان و آران بیدگل واقع در استان اصفهان و استان مرکزی یزد قرار دارد به تولید می پردازند.

    صنعت فرش ماشینی در ایران

    فرشهای ایرانی با بالاترین استانداردهای جهانی مطابقت دارند و دارای الیاف اکریلیک، پلی استر و پروپیلن می باشند که با دستگاه های نساجی وارد شده از مارک های شناخته شده بین المللی مانند VanDeWiele بلژیک و Schonherr آلمان تولید می شوند.

    تحریم ها و مشکلات صادرات :

    حائری می گوید “همسایۀ نزدیک ما، ترکیه هر ساله از صادرات فرش های ماشینی به نزدیک به 2 میلیارد دلار دریافت می کند، در حالی که سهم ایران به 300 میلیون دلار می رسد. 

    او با اظهار تاسف اضافه کرد که ” ایران به دلیل “تحریم های ناعادلانه اقتصادی” با وجود توانایی اش برای تبدیل شدن به یک صادر کننده بزرگ، در بازار جهانی بی نصیب باقی مانده است، چراکه همچنان در بازار داخلی و خارجی رو به رشد است.

    تحریم فرش ایران

    با توجه به تحریم اقتصادی که از بازار جهانی بزرگ و رو به رشد برای فرش های ماشین ایجاد شده است تولیدکنندگان -هرچند با اکراه –  در بازار بزرگ داخلی خود باقی مانده اند و به دنبال مشتریان بیشتری در انواع مختلف، رنگ، طرح و الگوهای مدرن هستند.

    با این حال، قیمت های نسبتا پایین نسبت به ابریشم گرانبها، پشم و فرش های اکریلیک گرانبها، یکی از ویژگی های اصلی جذب مشتریان به وضعیت سابق است.

    فرش و موکت ماشینی بیش از نیم قرن است که در ایران تولید شده است، اما محبوبیت آنها اخیرا با سرعت بیشتری افزایش یافته است و این موضوع بیشتر به دلیل محدودیت های اقتصادی است که خانواده های ایرانی را قادر به خرید فرش دستبافت نساخته است.

    امروزه قیمت یک متر مربع از فرش های ماشینی در هر نقطه بین 100 تا 300 هزار تومان در بازار داخلی، بسته به کیفیت و نام تجاری متفاوت است. این در حالی است که ارزش یک متر مربع از فرش دستبافت با یک فرش ماشینی بزرگ برابری می کند.

    وجود فرش های ماشینی در خانه های ایرانی به سرعت رو به افزایش است و در مقایسه با دهه های 50 و 60 که فرش دستباف مقرون به صرفه بود و حتی کسانی که با درآمد متوسط ​​و پایین می توانستند حداقل یک جفت  فرش پشم و یا فرش ابریشم بخرند.

    کسانی که در کسب و کار فرش هستند کمی خوشبین تر هستند که اگر تحریم هایی که موجب ایجاد بحران بانکی، مالی، مشکلات حمل و نقل حمل و نقل برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان شده اند، کاهش یابد ایران می تواند تبدیل به یک صادر کننده بزرگ از فرش های ماشین ساخته شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تلفن پشتیبانی 09338177908 | هر روز هفته از ساعت 8 صبح الی 18 پاسخ گوی شما هستیم

    فروشگاه اینترنتی تک فرش در سال 1394 و با هدف سهولت در خرید فرش ماشینی برای مردم نازنین ایران تاسیس شد , شما با ورود به تک فرش با انبوهی از طرح و نقش فرش ماشینی رو به رو خواهید شد و به راحتی می توانید فرش مورد نظر خود را مشاهده و خریداری نمایید . تک فرش, یک شهر فرش واقعی است که بواسطه حضور در شهر کاشان ( مرکز فرش ایران ) و همکاری را برندهای بزرگی همچون فرش محتشم , فرش لیلی , فرش برنتین , فرش مشهد اردهال , فرش داریوش , قالی سرام , فرش شاهکار صفویه , فرش شاهکار آریایی , فرش سبلان و … کاملترین ویترین فرش ماشینی را داشته باشد . شاید شما قصد داشته باشید برای فضای پذیرایی منزل خود فرش کلاسیک تهیه کنید و فرش های ماشینی با طرح های اصیل ایرانی را میپسندید پس فرش 1500 شانه , فرش 1200 شانه , فرش 1000 شانه , فرش 700 شانه و فرش های 500 شانه گزینه های خوبی برای شما هستند , و یا شاید به دنیال طرح های مدرن هستید و به فرش فانتزی مدرن علاقه مند هستید , از فرش طرح ترک , فرش چهل تکه ( پچ ورک )فرش آشپزخانه , فرش کهنه نما , فرش فرانسوی , فرش پرزبلند شگی , فرش مراکشی , گلیم , و گبه در سایت تک فرش دیدن کنید و طرح مورد را نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید و همچنین اگر قصد دارید برای اتاق فرزند دلبندتان فرشی خریداری کنید حتما سری به فرش اتاق کودک در سایت تک فرش بزنید و زیباترین طرح فرش ها را مشاهده کنید . از مزیت های مهم تک فرش می توان به : خرید مستقیم فرش از کاشان با قیمت کارخانه , ارسال رایگان به سراسر کشور, و 7 روز ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی اشاره کرد.ما در مجموعه‌ی تک فرش جهت رفاه خرید فرش، خرید اقساطی فرش را نیز به مشتریان ارائه می‌دهیم


    کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم تک فرش می باشد.    Copyright @2006 – 2022 Takfarsh.com

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل خود را وارد کنید

    ورود شما به معنای پذیرش شرایط تک فرش و قوانین حریم‌خصوصی است

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد