مجله تک فرش

راهنمای جامع خرید فرش

تعداد کمی از لوازم مربوط به دکوراسیون منزل وجود دارد که مانند فرش بدون زحمت […]

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
راهنمای جامع خرید فرش
  • تعداد کمی از لوازم مربوط به دکوراسیون منزل وجود دارد که مانند فرش بدون زحمت خاصی به اتاق زیبایی و حیات ببخشد. فرش چه به عنوان یک ایده برای زیباتر کردن فضا باشد یا تکمیل لوازم، در جذاب‌‌تر شدن فضا بسیار موثر است. 

    اما انتخاب یک فرش عالی، جدا از چالش‌‌های مختلف، محدودیت های زیادی دارد. بین اندازه، مواد مورد استفاده، سبک و ساخت، چندین فاکتور وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند و داشتن گزینه‌‌های انتخاب به ظاهر بی پایان، روند کار را آسان نمی‌‌کند.

    به عنوان مثال یک فرش خیلی کوچک می‌‌خرید و در وهله اول این امکان وجود دارد که تمام زحمات شما برای طراحی اتاق مذکور به باد برود. اگر خیلی بزرگ باشد، احتمالا کل فضا را اشغال می‌‌کند و مانع از دیده شدن سایر وسایل می‌‌شود. 

    یافتن اندازه‌‌ی مناسب و حد وسط، کلید ماجراست. برای کمک به شما در شروع کار، ما یک راهنمای جامع را تدارک دیدیم تا به همه سوالات مهم شما در مورد خرید بهترین فرش، بر اساس سبک و نیازتان پاسخ دهد.

    قبل از خرید فرش چه نکاتی را باید در نظر گرفت

    اولین و مهمترین نکته مربوط به اتاق موردنظر و هدف از خرید فرش است. آیا قصد شما فقط زیبایی بیشتر اتاق در هماهنگی با سایر اثاثیه است یا نقش عملکردی فرش در جلوگیری از لیزخوردن در مناطق پر رفت‌‌وآمد منزل می باشد؟ 

    اگر حیوانات خانگی و بچه کوچک دارید، خرید محصولات عتیقه و ظریف توصیه نمی‌‌شود. در مرحله بعدی، توجه به اندازه و شکل، سبک و مواد سازنده، روش‌‌های مراقبت و تمیز کردن و پد فرش مهم هستند. اطلاعات بیشتر در مورد همه این‌‌ها در ادامه آمده است.

    1. اندازه و شکل

    وقتی نوبت به انتخاب فرش برای یک اتاق خاص می‌‌رسد، پیدا کردن فرشی با اندازه‌‌ی مناسب بسیار مهم است. خرید فرش به نوعی مانند قانون گلدی‌‌لاکس است. شما فرشی با اندازه متناسب می‌‌خواهید. چیزی که نه خیلی بزرگ باشد تا به عنوان مثال، مقداری از کف‌‌پوش در حدفاصل دیوار و فرش مشخص باشد و نه چیزی که خیلی کوچک باشد. 

    به عنوان یک قانون کلی، فرشی را انتخاب کنید که عناصر اصلی اتاق را در بربگیرد یا موجب هماهنگی بیشتر بین اثاثیه داخل شود.

    • اتاق نشیمن: اگر مبل پشت به دیوار است، مطمئن شوید که حداقل پایه‌‌های جلویی آن و پایه‌‌های جلویی صندلی‌‌های کناری روی فرش قرار بگیرند. در یک اتاق پذیرایی بزرگ با فضای نشیمن شناور، فرش باید تمام مبلمان، پایه‌‌های جلو و عقب را همراه با فضای اطراف پوشش دهد.
    • اتاق ناهار خوری: از اندازه‌‌ی میز به عنوان مرجع خود استفاده کنید. فرش به هر شکلی باشد (مدور و…)، باید از هر طرف حداقل 24 اینچ امتداد داشته باشد؛ بنابراین حتی با عقب کشیدن صندلی، همچنان در محدوده آن قرار بگیرد.
    • اتاق خواب: برای یک اتاق جادار، فرش بزرگی را انتخاب کنید که کل سطح زیر تخت و پاتختی‌‌ها را پوشش دهد و در دو طرف عرض اضافی داشته باشد. برای اتاق‌‌های کوچک‌‌تر، فرش باید تقریباً یک‌‌سوم چهارچوب تخت را پوشش دهد؛ در عوض، می‌‌توانید در دو طرف تخت فرش‌‌های کوچک را امتحان کنید.
    • آشپزخانه، راهرو ورودی: فرش کناره یا کوچک (2×3 یا 4 × 6) انتخاب مناسبی است.
    • در فضای باز: فرش بزرگ‌‌تر در اینجا بهتر است و پیشنهاد می‌‌شود طول فرش 30 تا 60 سانت کوتاه‌‌تر از محیط فضا‌‌ی موردنظر باشد.

    نحوه اندازه‌‌گیری اتاق برای انتخاب یک فرش: اندازه‌‌گیری‌‌های کلی اتاق را انجام دهید و با کاستن 30 تا 60 سانت از ابعاد آن، به اندازه‌‌ی موردنظر خواهید رسید. 

    همچنین می‌‌توانید نواری را برای ترسیم ابعاد فرش در مکان ایده‌‌آل خود به کار ببرید، سپس محیط را اندازه بگیرید و از آن به عنوان نقطه آغاز استفاده کنید.

    2. مواد مورد استفاده و سبک

    راهنمای جامع خرید فرش

    یک لیست به ظاهر بی‌‌پایان از ویژگی‌‌هایی وجود دارد که طبقه‌‌بندی زیبایی شناختی یک فرش را در بر می‌‌گیرد. اما غالباً، مواد مورد استفاده در ساخت فرش چیزی است که سبک آن را تعیین می‌‌کند. این‌‌ها متداول‌‌ترین دسته مواد مورد استفاده هستند:

    الیاف طبیعی : پشم، پنبه، ابریشم، جوت، سیزال

    جوانب مثبت : با دوام و مقاوم؛ فرش‌‌های پشمی در پنهان کردن لکه شگفت انگیز هستند.

    موارد منفی : اغلب گران‌‌تر هستند و نیاز به تمیزکاری حرفه‌‌ای دارد. اگر روی فرش‌‌های ابریشمی رنگ‌‌شده آب بریزد، ممکن است رنگ پس دهند.

    الیاف مصنوعی : اکریلیک، پلی استر، پلی‌‌پروپیلن

    جوانب مثبت : مقرون به صرفه، تمیز‌‌کردن آسان، معمولاً ضد لک است.

    جوانب منفی : می تواند در اثر ریختن مکرر مایعات یا حوادث خانگی به کپک و باکتری آلوده شود. شاید بهتر است در اولین فرصت با فرش‌‌های پشمی یا الیاف طبیعی جایگزین شود.

    ابریشم مصنوعی : ویسکوز، ابریشم بامبو، ابریشم موز

    جوانب مثبت : بسیار مقرون به صرفه است و الگوهای شلوغ می تواند لکه‌‌ها را پنهان کند.

    جوانب منفی : ویسکوز مانند یک اسفنج جاذب است، نه تنها رطوبت و روغن را به خود جذب می‌‌کند، بلکه حتی با جذب آب نیز می‌‌تواند موجب تخریب الیاف شود.

    انتخاب مواد ایده‌‌آل بستگی زیادی به سبک زندگی و اتاق موردنظرتان دارد. زیبایی‌‌شناسی انتخابی شما نیز می‌‌تواند یکی از عوامل موثر باشد، اما به یاد داشته باشید، هرگز نباید خودتان را به یک سبک خاص محدود کنید.

    • ترکیب سبک‌‌ها می‌‌تواند یک راهکار عالی برای یافتن گزینه‌‌ی منحصر به فرد شما باشد. در ادامه به طور مختصر بررسی می‌‌کنیم:

      • سنتی: ایرانی، شرقی، مراکشی، بربری (می تواند آثار عتیقه یا آنتیک باشد)
      • معاصر: هندسی، ساحلی، روستایی
      • طبیعی: جوت، سیزال، ابریشم، پوست گوسفند، چرم، پوست گاو
      • بوهمین: فرش شگی، گلیم ، ایکات

    3. پرز

    راهنمای جامع خرید فرش
    • پرز یک فرش معیاری برای ضخامت آن است. فرش‌‌هایی که ضخیم‌‌تر هستند، همیشه پرز بیشتری نسبت به فرش هایی با طراحی زیبا و ظریف دارند. پرز فرش به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌‌شود:

      • فرش هایی با پرز کوتاه: این فرش‌‌ها دارای الیاف و لوپ‌‌های کوتاه‌‌تری هستند (بافت‌‌های تخت را در نظر بگیرید)، به همین دلیل آن‌‌ها بهترین گزینه برای مناطق پرتردد مانند آشپزخانه هستند.
      • فرش هایی با پرز بلند: این فرش‌‌ها دارای الیاف بلندتر و شل‌‌تر هستند ( مانند فرش‌‌های شگ یا مراکشی)، با توجه به حالت نرمی که دارند، برای اتاق‌‌خواب یا اتاق نشیمن ایده‌‌آل هستند.

      ارتفاع پرز فرش بیشتر از نظر زیبایی‌‌شناسی و عملکردی موردتوجه قرار می‌‌گیرد. صرف‌‌نظر از ارتفاع پرز، یک فرش همیشه دربرابر صدا محافظت ایجاد می‌‌کند، اما هرچه فرش ضخیم‌‌تر باشد، قدرت عایق‌‌بندی آن بهتر است. پرز بیشتر همچنین باعث افزایش طول عمر و عملکرد فرش در طول زمان می شود.

    4. مراقبت و نظافت

    راهنمای جامع خرید فرش
    • کثیف شدن فرش اجتناب ناپذیر است، بنابراین بهتر است قبل از خرید به نحوه‌‌ی مراقبت و نگهداری آن فکر کنید. از قضا، فرش‌‌های عتیقه نسبت به نمونه‌‌های جدیدتر که ممکن است از یکپارچگی ساختاری یکسانی برخوردار نباشند، دوام بیشتری دارند. 

      • ترکیبات مصنوعی: لکه‌‌گیری، بخارشویی، یا جاروبرقی. از آنجا که خاک و چربی را جذب می‌‌کنند، ممکن است کثیف‌‌تر به نظر برسند؛ اگرچه اکثر آن‌‌ها (مانند اکریلیک‌‌ها) در برابر لک مقاوم هستند.
      • پشم: روغن‌‌های طبیعی (لانولین) مانع نفوذ مایعات به الیاف می‌‌شوند. برای فرش‌‌های دستباف، می‌‌توانید لکه را خشک کنید، سپس از یک مسواک با مایع ظرفشویی و آب برای پاک کردن آن استفاده کنید. از سابیدن بپرهیزید، چون می‌‌تواند به الیاف آسیب برساند.
      • پنبه و ابریشم: برای جلوگیری از بدتر شدن لکه‌‌ها با به دام انداختن بیشتر در بخش‌‌های عمیق الیاف، از یک متخصص کمک بگیرید.
    • گاهی‌‌اوقات فرش جدید دارای مشکلات ساختاری بیشتری نسبت به فرش آنتیک است. در ادامه نحوه‌‌ی مراقبت و تمیز کردن مواد مختلف آورده شده است:

    5. تهیه پد فرش

    راهنمای جامع خرید فرش

    پس از انتخاب فرش رویاهای خود، مورد بعدی اطمینان از دوام فرش در گذر زمان است. این بدان معنی است که پد فرش تهیه کنید. پدها نه تنها مانع لیزخوردن می‌‌شوند، بلکه با خاصیت ضربه‌‌گیری از آسیب دیدن کف‌‌پوش بر اثر افتادن وسایل سنگین جلوگیری می‌‌کنند. 

    برای مناطق پرتردد، مانند حمام یا آشپزخانه، پد محکم و قوی انتخاب مناسبی است؛ در حالی که در اتاق‌‌خواب یا اتاق نشیمن، پد ضربه‌‌گیر (عکس بالا) به ایجاد یک لایه نرم و راحت کمک می‌‌کند.

    اتاق‌‌خواب

    راهنمای جامع خرید فرش

    فرمول جادویی : فرش با پرز متوسط تا بلند، اندازه بزرگ‌‌تر.

    ابعاد استاندارد : 9 متری، 12 متری، 18 متری، 15 متری، 24 متری

    اتاق نشیمن بدون فرش ناقص است. علاوه بر راحتی بیشتر، فرش عنصری است که بر زیبایی فضا بسیار تاثیر می‌‌گذارد. از منظر طراحی، معمولا به دنبال یک شی تحسین بر‌‌انگیز هستیم، چیزی که مواد آن از براق تا مات متفاوت باشد.

    مردم اغلب نگران استفاده از ابریشم در اتاق نشیمن هستند، اما ابریشم واقعی بسیار محکم و بادوام است و همچنین به ‌‌راحتی تمیز می‌‌شود. دنبال فرش نرم‌‌تری هستید؟ فرش شگی یا مراکشی انتخاب ایده‌‌آلی است.

    روی فرش پشمی ماندگار سرمایه‌‌گذاری کنید که بتواند تردد زیاد را تحمل کند یا اگر به دنبال گزینه‌‌ی جایگزین مقرون‌‌به‌‌صرفه‌‌تری هستید، ترکیبی از پشم و پنبه پیشنهاد می‌‌شود. برای ظاهری ساده و لایه‌‌ای، یک گلیم با پرز کوتاه را با یک فرش جوت طبیعی ست کنید.

    نهار خوری

    فرمول جادویی : فرش تخت یا فرش با پرز متوسط ، ترکیب پنبه یا پشم.

    ابعاد استاندارد : 9 متری، 12 متری، دایره با قطر 3 متر

    افزودن فرش باعث هماهنگی بیشتر اجزای فضا با یکدیگر می‌‌شود، اما پهن کردن آن زیر میز ناهارخوری باعث می‌‌شود آن فضا از سایر مناطق خانه‌‌ای با چیدمان باز به خوبی متمایز شود. نکته اصلی که هنگام انتخاب فرش اتاق ناهارخوری باید در نظر بگیرید ضخامت آن است. 

    فرش زیر میز غذاخوری که میز بسیار پرکاربردی است، نباید خیلی نازک باشد. چون هر بار که صندلی‌‌ها را به عقب بکشید نه تنها سریع جمع می‌‌شود، بلکه این روند تکرار شونده موجب فرسودگی آن می‌‌شود. از طرف دیگر یک فرش بسیار ضخیم می‌‌تواند حرکت صندلی‌‌ها را دشوار کند. برای این فضا فرش مسطح یا فرشی با پرز متوسط مناسب‌‌تر است.

    آشپزخانه

    راهنمای جامع خرید فرش

    فرمول جادویی : فرشی با پرز کوتاه و طرح‌‌دار که دارای ترکیب الیاف طبیعی است یا به راحتی قابل شستشو باشد.

    ابعاد استاندارد : 1.5 متری، 4 متری

    وقتی صحبت از این منطقه پرتردد می‌‌شود، یک گزینه‌‌ عملکردی باید اولین چیزی باشد که باید به آن بیندیشید. از فرش‌‌هایی با پرز بلند یا بافت متراکم بپرهیزید، چون به علت به دام افتادن گردوخاک و خرده آشغال تمیز کردن آن دشوار است. 

    یک فرش تخت، با پرز کوتاه یا قطعه‌‌ای حصیردر زیر سینک ظرفشویی می‌‌تواند از سقوط ناشی از سطوح خیس جلوگیری کند. فرش باریک طویل باعث ایجاد بافت و رنگ در یک طرح ساده متفاوت می‌‌شود. گرمای بصری که ایجاد می‌‌کند نیز یک امتیاز دیگر است.

    راهروی ورودی

    راهنمای جامع خرید فرش

    فرمول جادویی : فرشی با پرز کوتاه، ترجیحاً ترکیب الیاف طبیعی (پشم یا جوت).

    ابعاد استاندارد : 1.5 متری، کناره 2 متری، کناره 3 متری

    تاثیر اولیه مثبت بسیار مهم است و این قطعه باید زمینه را برای فضای پیش‌‌رو آماده کند. چه یک سرسرای گرد داشته باشید و چه یک راهرو باریک، فرش باریک بهترین انتخاب برای بخش ورودی است. پد جمع و جور یا باریکی تهیه کنید و از قطعات بسیار بزرگ که حس ناخوشایندی ایجاد می‌‌کنند بپرهزید. 

    یک فرش ساده 1.5 متری می تواند بر حال و هوای فضا تأثیر عمده‌‌ای داشته باشد. ماده سازنده نیز به همان اندازه مهم است. به خاطر داشته باشید که این منطقه پرتردد به یک فرش بادوام و یک پد محکم در زیر آن احتیاج دارد.

    فضای باز

    راهنمای جامع خرید فرش

    فرمول جادویی: فرش بزرگ، ترکیب پلی‌‌پروپیلن مقاوم در برابر لکه و UV.

    ابعاد استاندارد: 6 متری، 9 متری، 12 متری

    ظاهر یک ایوان مبله با افزودن فرش کامل‌‌تر می‌‌شود. حتی یک گزینه‌‌ی خنثی و بدون طرح می‌‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. هنگام انتخاب فرش برای این فضا، اولویت دوام آن است. مقاومت در برابر گرما و سرما و باد وباران نیز نیازی به گفتن ندارد. این روزها، فرش‌‌های فضای باز اغلب کاربردی و ضد لک هستند، اگرچه همچنان با گزینه‌‌های اندک فیبر طبیعی نیز کار شما راه میفتد. اما توجه داشته باشید که جوت جاذب است و بر اثر تماس طولانی مدت با رطوبت دچار پوسیدگی می‌‌شود. در بسیاری از فر‌‌ش‌‌های بیرونی که ادعا می‌‌شود دربرابر کپک مقاوم هستند، به الیاف پلاستیک پلی‌‌پروپیلن لایه خارجی اشاره می‌‌کنند؛ در حالی که لایه داخلی اغلب از جوت و / یا پنبه ساخته شده که در صورت تماس طولانی مدت با رطوبت کپک می‌‌زند. پیشنهاد می‌‌کنیم که پشت فرش را از نظر وجود کپک به طور مکرر بررسی کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تلفن پشتیبانی 09338177908 | هر روز هفته از ساعت 8 صبح الی 18 پاسخ گوی شما هستیم

    فروشگاه اینترنتی تک فرش در سال 1394 و با هدف سهولت در خرید فرش ماشینی برای مردم نازنین ایران تاسیس شد , شما با ورود به تک فرش با انبوهی از طرح و نقش فرش ماشینی رو به رو خواهید شد و به راحتی می توانید فرش مورد نظر خود را مشاهده و خریداری نمایید . تک فرش, یک شهر فرش واقعی است که بواسطه حضور در شهر کاشان ( مرکز فرش ایران ) و همکاری را برندهای بزرگی همچون فرش محتشم , فرش لیلی , فرش برنتین , فرش مشهد اردهال , فرش داریوش , قالی سرام , فرش شاهکار صفویه , فرش شاهکار آریایی , فرش سبلان و … کاملترین ویترین فرش ماشینی را داشته باشد . شاید شما قصد داشته باشید برای فضای پذیرایی منزل خود فرش کلاسیک تهیه کنید و فرش های ماشینی با طرح های اصیل ایرانی را میپسندید پس فرش 1500 شانه , فرش 1200 شانه , فرش 1000 شانه , فرش 700 شانه و فرش های 500 شانه گزینه های خوبی برای شما هستند , و یا شاید به دنیال طرح های مدرن هستید و به فرش فانتزی مدرن علاقه مند هستید , از فرش طرح ترک , فرش چهل تکه ( پچ ورک )فرش آشپزخانه , فرش کهنه نما , فرش فرانسوی , فرش پرزبلند شگی , فرش مراکشی , گلیم , و گبه در سایت تک فرش دیدن کنید و طرح مورد را نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید و همچنین اگر قصد دارید برای اتاق فرزند دلبندتان فرشی خریداری کنید حتما سری به فرش اتاق کودک در سایت تک فرش بزنید و زیباترین طرح فرش ها را مشاهده کنید . از مزیت های مهم تک فرش می توان به : خرید مستقیم فرش از کاشان با قیمت کارخانه , ارسال رایگان به سراسر کشور, و 7 روز ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی اشاره کرد.ما در مجموعه‌ی تک فرش جهت رفاه خرید فرش، خرید اقساطی فرش را نیز به مشتریان ارائه می‌دهیم


    کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم تک فرش می باشد.    Copyright @2006 – 2022 Takfarsh.com

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل خود را وارد کنید

    ورود شما به معنای پذیرش شرایط تک فرش و قوانین حریم‌خصوصی است

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد