مجله تک فرش

رنگ فرش و معنایی که در پس 9 رنگ معروف نهفته است

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
رنگ فرش و معنایی که در پس 9 رنگ معروف نهفته است
  •  

    رنگ فرش نقش مهمی در دکوراسیون منزل دارد. چه بخواهیم فرش بخریم ، چه پرده و چه وسایل دیگر، یا بسته به محیط و تزییناتی که می خواهیم در فضای مورد نظر ایجاد کنیم ، باید رنگهای خود را با دقت انتخاب کنیم.

    ممکن است رنگ آبی را انتخاب کنیم تا فضایی آرامش بخش داشته باشیم، یا رنگ زرد را انتخاب کنیم تا جلوه ای روشن و آفتابی به اتاق بدهد.هرچند برای بافندگان فرش،رنگها چیزی جز عناصر تزئینی نبوده اند.

     

     

    رنگهای مختلف معانی مختلفی داشته اند و بافندگان مختلف بسته به پیامی که می خواستند از طریق طرح و نقش خود انتقال دهند ، رنگها را به طور ارادی و عمد انتخاب می کردند.

    نگاهی به برخی از رنگهای رایج تر در فرشها می اندازیم و به پیامی که هر کدام از این رنگها دارند می پردازیم.

     

    سبز

    برای ایرانیان ، به ویژه مسلمانان ، سبز از آنجایی که به پیامبر اکرم ارتباط دارد،رنگی مقدس محسوب می شود.بافندگان از رنگ سبز به مقدار کمی استفاده می کردند یعنی برای آن بخش از قالی که به ندرت ممکن است روی آن پاگذارید.

    مانند گوشه ها و کناره ها،اختصاص یافته است. رنگ سبز به عنوان نمادی از امید ، زندگی ، بهار و تجدیدحیات در نظر گرفته می شود.

     

    فرش قرمز و لاکی 

     

    قرمز

    قرمز رنگ آتش است. رنگی پر انرژی که شادی ، خوشبختی ، شور و شوق ، شجاعت ، قدرت ، ایمان و پویایی را به ارمغان می آورد.بافندگان از رنگ فرش قرمز به طور آزادانه در بافندگی خود استفاده می کرده اند تا طرح ها یا نقوش خاصی که بر آنها تاکید داشتند را برجسته کنند.

     

    فرش رنگ قهوه ای

     

    قهوه ای

    قهوه ای نمایانگر زمین و خاک است و رنگ باروری محسوب می شود.

     

    آبی

    رنگ فرش آبی نمادی از قدرت و نیرو، صداقت و تنهایی است و نیز به زندگی آخرت اشاره دارد.

     

    زرد

    رنگ زرد رنگ خورشید است و در بافندگی بیش از حد زرد با خورشید در ارتباط است و نشان دهنده شادی و زندگی است.

     

    نارنجی

    از نارنجی برای ایجاد حس فروتنی یا تقوی در نقوش و طرحها استفاده می شود.

     

    طلایی

    رنگ طلایی نشان دهنده قدرت و ثروت است.این رنگ الیاف در فرش ایرانی به ندرت مورد استفاده قرار می گرفته و معمولاً مخصوص فرش هایی بوده که برای خانواده های سلطنتی و حاکمان بافته می شده است.

     

    سفید

    رنگ سفید رنگی خالص است و با خلوص قلب  ، عدم نفس پرستی ، پاکی و آرامش و صلح همراه است.

     

    مشکی

    مشکی رنگی نیرومند است و معمولاً به حالات عذاب و ویرانی سوق دارد. بافندگان فرش به ندرت برای ایجاد طرح های کامل یا حتی برای  زمینه فرش از این رنگ استفاده می کنند.

    این رنگ فرش بیشتر برای برای ایجاد طرح های مشخص و دقیق ، و مرزبندی و تمایز بیشتر بین سایر طرح ها در فرش استفاده می شود.

     

    رنگرزی

    تمام رنگهای مورد استفاده در فرشهای دست بافت ایرانی از منابع طبیعی استخراج می شوند.قبیله عشایری که بافندگان اصلی بودند از انواع گیاهان بومی و حشرات برای به دست آوردن رنگهایی که با آن پشم رنگ می کردند استفاده می کرده اند.

    طیف های مختلف رنگ سبز از خرد کردن و جوشاندن انواع برگها به دست می آید. قرمز از ریشه گیاهان روناس یا گاهی اوقات از بدن له شده ی برخی حشرات در منطقه استخراج می شود.

    قهوه ای از پوست درخت بلوط و میوه گردو حاصل می شود که هر دو به وفور در منطقه یافت می شوند. زرد از گلهای بابونه، پوست انار ، زعفران یا برگهای درخت مو تهیه می شود.

    آبی از گیاه بلوط و میوه ی گردو دریافت می شود که محصول اصلی آن رنگ نیلی ، یکی از مهمترین رنگهای آبی است.

    بعضي از منابع رنگ فرش به راحتی يافت می شوند و استخراج آنها نیز راحت تر است، بنابراين به طور آزاد در بافتن فرش مورد استفاده قرار می گیرند.

    با این حال ، برخی از منابع رنگ چندان رایج نیستند و نادر بودن این منابع بدین معنا بوده است که ارزش و قیمت بیشتری دارند و و از آنها در مقادیر بسیار کم استفاده می شود.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تلفن پشتیبانی 09338177908 | هر روز هفته از ساعت 8 صبح الی 18 پاسخ گوی شما هستیم

    فروشگاه اینترنتی تک فرش در سال 1394 و با هدف سهولت در خرید فرش ماشینی برای مردم نازنین ایران تاسیس شد , شما با ورود به تک فرش با انبوهی از طرح و نقش فرش ماشینی رو به رو خواهید شد و به راحتی می توانید فرش مورد نظر خود را مشاهده و خریداری نمایید . تک فرش, یک شهر فرش واقعی است که بواسطه حضور در شهر کاشان ( مرکز فرش ایران ) و همکاری را برندهای بزرگی همچون فرش محتشم , فرش لیلی , فرش برنتین , فرش مشهد اردهال , فرش داریوش , قالی سرام , فرش شاهکار صفویه , فرش شاهکار آریایی , فرش سبلان و … کاملترین ویترین فرش ماشینی را داشته باشد . شاید شما قصد داشته باشید برای فضای پذیرایی منزل خود فرش کلاسیک تهیه کنید و فرش های ماشینی با طرح های اصیل ایرانی را میپسندید پس فرش 1500 شانه , فرش 1200 شانه , فرش 1000 شانه , فرش 700 شانه و فرش های 500 شانه گزینه های خوبی برای شما هستند , و یا شاید به دنیال طرح های مدرن هستید و به فرش فانتزی مدرن علاقه مند هستید , از فرش طرح ترک , فرش چهل تکه ( پچ ورک )فرش آشپزخانه , فرش کهنه نما , فرش فرانسوی , فرش پرزبلند شگی , فرش مراکشی , گلیم , و گبه در سایت تک فرش دیدن کنید و طرح مورد را نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید و همچنین اگر قصد دارید برای اتاق فرزند دلبندتان فرشی خریداری کنید حتما سری به فرش اتاق کودک در سایت تک فرش بزنید و زیباترین طرح فرش ها را مشاهده کنید . از مزیت های مهم تک فرش می توان به : خرید مستقیم فرش از کاشان با قیمت کارخانه , ارسال رایگان به سراسر کشور, و 7 روز ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی اشاره کرد.ما در مجموعه‌ی تک فرش جهت رفاه خرید فرش، خرید اقساطی فرش را نیز به مشتریان ارائه می‌دهیم


    کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم تک فرش می باشد.    Copyright @2006 – 2022 Takfarsh.com

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل خود را وارد کنید

    ورود شما به معنای پذیرش شرایط تک فرش و قوانین حریم‌خصوصی است

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد