مجله تک فرش

چطور فرش های پشمی را تمیز کنیم ؟!

خریدن یک قالیچه پشمی سرمایه گذاری مناسبی است زیرا میتوانید تا زمانی که در آن خانه هستید از این قالیچه استفاده کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
چطور فرش های پشمی را تمیز کنیم ؟!
  • پیشتر در مقالات مختلف در مورد انواع روش های شستشو فرش صحبت کرده ایم در این مقاله قصد داریم در مورد شستشو و لکه برداری شکلات از روی انواع فرش صحبت کنیم , تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با چطور فرش های پشمی را تمیز کنیم ؟! آشنا شوید

    خریدن یک قالیچه پشمی سرمایه گذاری مناسبی است زیرا میتوانید تا زمانی که  در آن خانه هستید از این قالیچه استفاده کنید. قالیچه های پشمی نه تنها از نظر هنری زیبا هستند و به دکوراسیون داخلی تان نیز نمای دل انگیزی میدهند، بلکه بسیار بادوام و با کیفیت نیز عرضه می شوند. با توجه به کیفیت الیاف ضخیم پشم ممکن است در درون آن لکه ها و آلودگی های بیشتری باقی بماند. نگهداری مداوم از این قالیچه ها و تمیز کردن هر روز آنها باعث می شود که بتوان تا مدت ها با همان جلوه اولیه از آنها استفاده کرد.

    بخش اول : تمیز کردن قالیچه پشمی

    چطور فرش های پشمی را تمیز کنیم ؟!

    1 : قالیچه پشمی تان را بیرون ببرید.

    آنرا تکان دهید تا هر گونه گردوغبار یا آلودگی جمع شده بر روی سطحش از زمان خریدن یا آخرین باری که تمیز کردید، بیرون بریزد. آلودگی و گردوغبار باعث میشوند که به تدریج به کیفیت قالیچه صدمه وارد شود.

    • وقتی قالیچه را در محیط بیرون تکان میدهید حتما باید خشک باشد. پشم زمانی که خیس شود، ضعیف تر می شود و تکان دادن آن بیشتر باعث نفوذ آلودگی ها به لایه های زیرین خواهد شد.
    • قالیچه نباید کاملا خیس شود زیرا خیلی زود قارچ و کپک می زند.

    در صورت امکان فضایی را درنظر بگیرید که در آنجا بتوانید قالیچه های پشمی تان را آویزان کنید. سپس با یک جارو به قالیچه ضربه بزنید تا تکانده و تمیز شود.

    چطور فرش های پشمی را تمیز کنیم ؟!

    2 : جاروبرقی بکشید

    استفاده از جاروبرقی در حالت V باعث میشود که به نخ فرش پشمی نیز آسیب نرسد. این کار را 3 بار بر روی قالیچه تکرار کنید.

    • برای اینکه آلودگی را از نفوذ به الیاف قالیچه دور کنید، باید دائما جاروبرقی بکشید. دو بار در ماه. زیر قالیچه را نیز هر دو ماه یکبار جارو کنید.
    • جاروبرقی باید ارتفاع مناسبی از سطح قالیچه داشته باشد تا الیاف را بیش از حد نکشد. آب رفتگی، پرز شدن و آسیب های کلی به پارچه های پشمی نتیجه کشیده شدن بیش از حد قالیچه است.
    چطور فرش های پشمی را تمیز کنیم ؟!

    3 : وقتی که تمام آلودگی و لکه ها از بین رفت شامپو بزنید.

    با آب سرد و کمی صابون مایع یا شامپو فرش و البته یک اسفنج سطح قالیچه را بشویید. با همین محلول ریشه های قالیچه را نیز میتوانید تمیز کنید.

    • قالیچه باید ابتدا کمی خیس شود، مراقب پرزها باشید. وقتی اسفنج را روی قالیچه بر خلاف لبه بیرونی آن به صورت خطی می کشید، یک سمت آن سفت و یکی نرم میشود. سمت نرم قسمت پرزهاست. از آب صابون در مسیر پرزها استفاده کنید.
    • برای اتمام کار، تمام محلول صابون را از روی قالیچه با کمی آب پاک کنید. قبل از رفتن به گام بعد هیچ صابونی نباید باقی بماند.
    چطور فرش های پشمی را تمیز کنیم ؟!

    4 : وقتی که تمام آلودگی و لکه ها از بین رفت شامپو بزنید.

    قالیچه های پشمی باید کاملا خشک باشد پس تمام تلاشتان را بکنید تا هرگونه رطوبت اضافه ای را از روی سطح آن از بین ببرید برای مثال میتوانید زیر نور خورشید آویزانش کنید. به هیچ وجه در خشک کن نیاندازید ولی می توانید از بخاری برای بالا بردن سرعت خشک کردن استفاده کنید.

    • وقتی پرزهای قالیچه خشک شد، آنرا بچرخانید و پشتش را نیز خشک کنید. هر دو طرف باید قبل از اینکه روی زمین قرار داده شوند کاملا خشک شوند.

    اگر مواد سطح قالیچه پس از خشک کردن سفت شده بودند، یکبار دیگر روی آنرا جاروبرقی بکشید و کمی محلول نرم کننده روی آن بزنید.

    بخش دوم : پاک کردن لکه ها

    چطور فرش های پشمی را تمیز کنیم ؟!

    1 : پس از ایجاد لکه فورا آنرا پاک کنید تا تبدیل به لکه مقاوم نشود.

    با یک حوله سطح قالیچه را پاک کنید تا رطوبت کثیفی یا لکه از بین برود. برس کشیدن فقط لکه را عمیق تر میکند پس باید با خشک کردن قالیچه را تمیز کرد نه با برس کشیدن.

    • بر روی قسمت کثیف شده کمی جوش شیرین بریزید.
    • اجازه دهید جوش شیرین 30 دقیقه باقی بماند و سپس روی آن جاروبرقی بکشید.
    نحوه پاک کردن فرش های پشمی

    2 : پاک کردن لکه ها با ترکیب سرکه رقیق شده.

    نصف قاشق چای خوری مایع ظرفشویی و 120 میلی گرم سرکه سفید را با هم درون یک کاسه بریزید. با یک اسفنج یا حوله تمیز محلول را روی قسمت لکه شده بکشید.

    • برای قالیچه های لکه شده، هنگام کشیدن اسفنج مراقب باشید که به بافت پشم اسیب نرسد.
    • ابتدا مقداری را از محلول را بر روی نقطه ای از قالیچه بزنید تا مطمئن شوید که واکنش معکوسنشان نمیدهد.
    • از مواد شوینده، شوینده های آلکالین دار، هیدروژن پراکسید و سفید کننده برای از بین بردن لکه پارچه های پشمی استفاده نکنید.

    در عوض 1 قاشق چایخوری آمونیاک را با 1 فنجان آب مخلوط کنید. این ترکیب بر روی لکه هایی که حیوانات خانگی برجای می گذارند نتیجه میدهد.

    شیوه پاک کردن فرش های پشمی

    3 : با آب سرد و حوله تمیز روی ناحیه مورد نظر بکشید.

    حوله خشک را بالای قسمت مورد نظر قرار دهید، با دست تمام وزنتان را روی نواحی مختلف حوله فشار دهید تا رطوبت تا جای ممکن جذب حوله شود. این کار را بر روی قسمت های مختلف حوله تکرار کنید تا زمانی که لکه کاملا خشک شود.

    شیوه پاک کردن فرش های پشمی

    4 : قسمت مرطوب قالیچه را به مبلمان تکیه دهید و بایستانید.

    با این کار هوا از روی قالیچه و زیر آن عبور می کند و شما هم به لکه ایجاد شده دسترسی بهتری دارید. بخاری یا پنکه سقفی را روشن کنید تا قالیچه سریعتر خشک شود.

    بخش سوم : نگهداری از قالیچه پشمی

    1 : در صورت نیاز قالیچه را بشویید و خشک کنید.

    با توجه به محلی که در آن قالیچه را پهن کرده اید، تمیز کردن آن ممکن است هر سال یکبار یا چند سالی یکبار انجام شود. پاکسازی حرفه ای توصیه می شود اما همانطور که در بالا گفتیم خودتان هم میتوانید اینکار را انجام دهید.

    • برای اینکه ببینید چقدر قالیچه تان کثیف است، گوشه ای از آنرا بلند کنید و به پشتش ضربه بزنید. اگر از آن آلودگی بیرون آمد، کثیف است و باید تمیز شود. اگر هیچ اتفاقی نیافتاد، تمیز کردن ضروری نیست.

     

    چطور فرش های پشمی را تمیز کنیم ؟!

    2 : مرتبا قالیچه را جارو بکشید.

    با جاروکشیدن میتوانید قالیچه را در فواصل شستن سالانه تمیز نگه دارید. باید هر روز قالیچه ورودی را از گردوغبار پاهایی که وارد میشوند، پاک کنید.

    • از جاروبرقی هایی که برس ضربه زننده دارند استفاده نکنید. سعی کنید که فقط از جاروبرقی های مکنده استفاده کنید.
    شیوه پاک کردن فرش های پشمی

    3 : هر شش ماه یکبار یا هر یکسال یکبار قالیچه را بچرخانید.

    با این کار، قسمت هایی که بر روی آن پا گذاشته شده، صاف می شود. قالیچه های پشمی را با زاویه 180 درجه بچرخانید تا مقابل شکل معمول قرار بگیرند.

    شیوه پاک کردن فرش های پشمی

    4 : مقدار نورخوشید مستقیم را بر روی قالیچه کاهش دهید.

    میتوانید از رو فرشی در اتاق هایی که نورگیر هستند استفاده کنید. یا فیلترهای نور خورشید نصب کنید تا الیاف قالیچه ها آسیب نبینند.

    منبع : wikihow

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تلفن پشتیبانی 09338177908 | هر روز هفته از ساعت 8 صبح الی 18 پاسخ گوی شما هستیم

    فروشگاه اینترنتی تک فرش در سال 1394 و با هدف سهولت در خرید فرش ماشینی برای مردم نازنین ایران تاسیس شد , شما با ورود به تک فرش با انبوهی از طرح و نقش فرش ماشینی رو به رو خواهید شد و به راحتی می توانید فرش مورد نظر خود را مشاهده و خریداری نمایید . تک فرش, یک شهر فرش واقعی است که بواسطه حضور در شهر کاشان ( مرکز فرش ایران ) و همکاری را برندهای بزرگی همچون فرش محتشم , فرش لیلی , فرش برنتین , فرش مشهد اردهال , فرش داریوش , قالی سرام , فرش شاهکار صفویه , فرش شاهکار آریایی , فرش سبلان و … کاملترین ویترین فرش ماشینی را داشته باشد . شاید شما قصد داشته باشید برای فضای پذیرایی منزل خود فرش کلاسیک تهیه کنید و فرش های ماشینی با طرح های اصیل ایرانی را میپسندید پس فرش 1500 شانه , فرش 1200 شانه , فرش 1000 شانه , فرش 700 شانه و فرش های 500 شانه گزینه های خوبی برای شما هستند , و یا شاید به دنیال طرح های مدرن هستید و به فرش فانتزی مدرن علاقه مند هستید , از فرش طرح ترک , فرش چهل تکه ( پچ ورک )فرش آشپزخانه , فرش کهنه نما , فرش فرانسوی , فرش پرزبلند شگی , فرش مراکشی , گلیم , و گبه در سایت تک فرش دیدن کنید و طرح مورد را نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید و همچنین اگر قصد دارید برای اتاق فرزند دلبندتان فرشی خریداری کنید حتما سری به فرش اتاق کودک در سایت تک فرش بزنید و زیباترین طرح فرش ها را مشاهده کنید . از مزیت های مهم تک فرش می توان به : خرید مستقیم فرش از کاشان با قیمت کارخانه , ارسال رایگان به سراسر کشور, و 7 روز ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی اشاره کرد.ما در مجموعه‌ی تک فرش جهت رفاه خرید فرش، خرید اقساطی فرش را نیز به مشتریان ارائه می‌دهیم


    کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم تک فرش می باشد.    Copyright @2006 – 2022 Takfarsh.com

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل خود را وارد کنید

    ورود شما به معنای پذیرش شرایط تک فرش و قوانین حریم‌خصوصی است

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد