مجله تک فرش

گشت و گذار در موزه فرش ایران

فرش یکی از مهم ترین و مجلل ترین صنایع دستی ایرانیان است که برای سالهای […]

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ساختمان موزه ملی فرش ایران
  • فرش یکی از مهم ترین و مجلل ترین صنایع دستی ایرانیان است که برای سالهای زیادی است که نه تنها مورد توه مردم ایران، بلکه کل دنیا قرار گرفته است. دست کم در در خانه ی یک ایرانی می توان یافت. فرش های ایرانی چه دستبافت و چه ماشینی از تنوع بسیار بالایی برخوردارند که در در رنگ و جنس های مختلف می توان آن ها را تهیه کرد. 

    صنعت قالی بافی در ایران تقریباً به 5000 هزار سال پیش بر می گردد. اگر می خواهید برای چند دقیقه در دل تاریخ فرش و هنر ایران قدم بردارید، این مقاله را کامل مالعه کنید و ما را دنبال کنید.

    فرش های ماشینی و دستبافت ایرانی در اشکال مختلف با نقشه ها و الگوهای متنوعی که اکثراً بیانگر فرهنگ ایرانیان است و از فرهنگ و برخی از عقاید اقوام مختلف ایرانی الهام گرفته شده اند، تولید می شوند. 

    قدم زدن روی آنها با کفش معممولاً در خانه ی اغلب ایرانیان ممنوع است. در این مقاله با ما همراه باشید تا در موزه فرش ایران، یکی از مهم ترین و برجسته ترین موزههای ایران قدم بگذاریم.

    گشت و گذار در موزه فرش ایران

    موزه فرش ایران

    موزه فرش ایران که در تهران، جنب پارک لاله واقع شده و تقریباً در سال 1355 تاسیس شده است. این موزه یکی از پر بازیدترین موزه های ایران است و فرش های ایرانی متنوعی را از سراسر ایران به نمایش می گذارد که قدمت آن فرش هااز قرن شانزدهم تا به امروز است. سالن نمایشگاه این موزه تقریباً 37000 متر مربع است.

    این موزه توسط معماری به نام عبدالعزیز میرزا فرمانفرمائیان طراحی شده است. ساختار بیرونی ساختمان موزه هم به شکل تار و پودِ فرش طراحی شده است و سایه انداختن آن روی دیوارهای خارجی باعث جلوگیری از گرما و کاهش تاثیر آفتاب بر دمای داخل می شود.

    این موزه در سال 1354 با پیشنهاد برخی از کارشناسان در زمینه ی صنعت و هنر فرش و با سفر آنها به چند کشور مربوط به این صنعت و گردآوری اطلاعاتی در این زمینه، تاسیس شد. موزه فرش ایران یکی از معدود موزه هایی در جهان است که فقط  در زمینه ی فرش تخصص دارد. این موزه در سراسر جهان معروف است.

    ساختمان موزه ملی فرش ایران

    ساختمان موزه فرش ایران

    این ساختمان در دو طبقه ساخته شده است که فرش، گلیم و فرش های دستبافت به نمایش می گذارد. اولین طبقه ی این موزه مجموعه یی از زیباترین فرش ها را به نمایش می گذارد. این مجموعه فرش های زیبایی که خیلی کمیاب هستند را شامل می شود. 

    شامل فرش های  ارزشمند و گران قیمتی که چند قرن پیش به صورت دستبافت بافته شده است و تا به امروز از آنها نگه داری می شود. هدف از تاسیس این موزه این بوده است که این هنر زیبا زنده بماند و همچنین محلی برای جمع آوری زیباترین فرش ها از سراسر کشور در طول زمان باشد. 

    این موزه به کانون علاقه مندان به هنر و مورخان و محققان تبدیل شده است.  در ورودی سالن اصلی طبقه اول ، نقشه ای از مشهورترین مراکز فرش سازی ایران ، ویترین ابزارهای مختلف بافندگی ، ویترین برخی از مواد طبیعی و همچنین نخ های رنگ شده و یک عمودی وجود دارد. هر از گاهی کسی در دستگاه بافندگی می نشیند و بازدید کنندگان می توانند نحوه بافتن یک فرش را ببینند.

    ساختمان موزه ملی فرش ایران

    موقعیت مکانی موزه فرش ایران

    این موزه در شمال غرب تهران، جنب پارک لاله واقع شده است. شما به راحتی توسط وسایل نقلیه تان می توانید به آنجا برسید. در کنار بازدید از این موزه هم شما می توانید یک بازدیدی از پارک لاله هم داشته باشید. 

    بازدیدکنندگان از موزه همچنین می توانند توقف در چای فروشی موزه را پس از یک روز طولانی گشت و گذار در فرشها و تاریخچه داشته باشند. این مکان که یادآور کافی شاپ های سنتی ایران است ، از بازدیدکنندگان برای نشستن و استراحت هنگام یادگیری استقبال می کند.

    آیا تا به حال به موزه فرش ایران رفته اید؟ تجربه ی خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید و اگر پیشنهاد یا نظری دارید به اشتراک بگذارید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تلفن پشتیبانی 09338177908 | هر روز هفته از ساعت 8 صبح الی 18 پاسخ گوی شما هستیم

    فروشگاه اینترنتی تک فرش در سال 1394 و با هدف سهولت در خرید فرش ماشینی برای مردم نازنین ایران تاسیس شد , شما با ورود به تک فرش با انبوهی از طرح و نقش فرش ماشینی رو به رو خواهید شد و به راحتی می توانید فرش مورد نظر خود را مشاهده و خریداری نمایید . تک فرش, یک شهر فرش واقعی است که بواسطه حضور در شهر کاشان ( مرکز فرش ایران ) و همکاری را برندهای بزرگی همچون فرش محتشم , فرش لیلی , فرش برنتین , فرش مشهد اردهال , فرش داریوش , قالی سرام , فرش شاهکار صفویه , فرش شاهکار آریایی , فرش سبلان و … کاملترین ویترین فرش ماشینی را داشته باشد . شاید شما قصد داشته باشید برای فضای پذیرایی منزل خود فرش کلاسیک تهیه کنید و فرش های ماشینی با طرح های اصیل ایرانی را میپسندید پس فرش 1500 شانه , فرش 1200 شانه , فرش 1000 شانه , فرش 700 شانه و فرش های 500 شانه گزینه های خوبی برای شما هستند , و یا شاید به دنیال طرح های مدرن هستید و به فرش فانتزی مدرن علاقه مند هستید , از فرش طرح ترک , فرش چهل تکه ( پچ ورک )فرش آشپزخانه , فرش کهنه نما , فرش فرانسوی , فرش پرزبلند شگی , فرش مراکشی , گلیم , و گبه در سایت تک فرش دیدن کنید و طرح مورد را نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید و همچنین اگر قصد دارید برای اتاق فرزند دلبندتان فرشی خریداری کنید حتما سری به فرش اتاق کودک در سایت تک فرش بزنید و زیباترین طرح فرش ها را مشاهده کنید . از مزیت های مهم تک فرش می توان به : خرید مستقیم فرش از کاشان با قیمت کارخانه , ارسال رایگان به سراسر کشور, و 7 روز ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی اشاره کرد.ما در مجموعه‌ی تک فرش جهت رفاه خرید فرش، خرید اقساطی فرش را نیز به مشتریان ارائه می‌دهیم


    کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم تک فرش می باشد.    Copyright @2006 – 2022 Takfarsh.com

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل خود را وارد کنید

    ورود شما به معنای پذیرش شرایط تک فرش و قوانین حریم‌خصوصی است

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد