مجله تک فرش

چطور فرش را رفو کنیم؟رفوی فرش پاره و سوخته

اینکه فرش ها در معرض آسیب و فرسودگی قرار بگیرند امری کاملاً طبیعی و تدریجی […]

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
رفوی فرش
  • اینکه فرش ها در معرض آسیب و فرسودگی قرار بگیرند امری کاملاً طبیعی و تدریجی است. احتمالا شمایی که دارید این مقاله را می‌خوانید، فرشتان دچار سوختگی و یا پارگی شده است و حال به فکر ترمیم هستید. رفوی فرش هنری بسیار قدیمی است که در آن پارگی، سوختگی یا دیگر آسیب دیدگی‌ها مورد ترمیم قرار می‌گیرند. به این عمل هنر رفوگری گفته می‌شود.

    رفوگر با حرفه و هنری که دارد، می تواند فرش را تا جایی که ممکن است ترمیم کند و قسمت های از بین رفته ی فرش را بازسازی کند. این هنر مکمل هنر اصیل فرشبافی می‌باشد. در این مقاله مراحل ترمیم فرش را به ترتیب بیان می‌کنیم و نکات لازم برای انجام این را برایتان شرح می‌دهیم. پس اگر به دنبال راهی برای رفوگری فرش خود هستید، این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

    چگونه از پارگی و آسیب فرش جلوگیری کنیم؟

    رفوی فرش چگونه پارگی فرش را تعمیر کنیم

    روفوگر با هنر و تردستی که دارد و همچنین با ابزارآلات مخصوص می‌تواند قسمت از بین رفته ی فرش را دوباره بازسازی و ترمیم کند. تا افرادی که فرش هایشان دچار آسیب دیدگی شده است، بتوانند مجدداً از آن استفاده کنند. بدین ترتیب دیگر مجبور به تهیه یک فرش جدید و پرداخت هزینه های گزاف نخواهند بود.

    اغلب اوقات هنگامی که از تعمیر و ترمیم فرش حرف می‌زنیم، به نوعی به وصله ی فرش اشاره می‌کنیم. با استفاده از بهترین تکنیک‌ها می‌توان لکه های سفید شده، سوختگی‌ها و دیگر آسیب هایی که به یک فرش رسیده است را بازسازی کرد و به ترمیم فرش پرداخت.

    رفوگری فرش مهارت زیادی می‌خواهد چون گاهی لازم است دقیقاً یک تکه فرش را برش دهیم تا قسمت جدید و سالم به درستی جایگزین منطقه آسیب دیده شود. شما می‌توانید جهت رفو کردن فرش از فرش ها یا قالیچه هایی که دیگر کاربردی نیستند، استفاده کنید. ولی اگر مهارت کافی برای انجام این کار را نداشته باشید ممکن است موفق نشوید. در چنین مواردی که احتمال خطا زیاد است، بهترین راه رفو فرش ماشینی یا حتی فرش دستباف سپردن آن به دست یک فرد باتجربه و مهارت دار است.

    رفو فرش در منزل

    رفو فرش در منزل

    همانطور که می‌دانید فرش های ایرانی از مرغوبترین و پرطرفدارترین فرش‌های دنیا هستند. آن‌ها زیبایی، رنگ و گرمای مطلوبی به حانه بخشیده و جلوه کل اتاق را بالا می‌برند. از طرفی باعث راحتی تردد در خانه می‌شوند. پس باید مراقب آن‌ها باشید و نکات لازم برای حفظ و نگهداری از آن‌ها را رعایت نمایید.

    از آنجایی که نگهداری و تمیز کردن منظم، عمر فرش شما را افزایش می‌دهد و جلوه آن را حفظ می‌کند باید موارد لازم برای محافظت از آن را بلد باشید. در صورت تمایل می‌توانید دیگر مقالات ما با موضوع چگونه از فرش خود مراقبت کنیم ؟ را نیز مطالعه فرمایید.

    ترمیم و بازسازی حرفه ای فرش برای جبران اثرات ساییدگی و پارگی طبیعی در طول زمان، ضروری است. هدف از ترمیم و بازسازی فرش، جلوگیری از آسیب بیشتر یا خراب شدن فرش و بازگردانی  زیبایی و ارزش آن برای چندین سال آینده است.

    در واقع رفوی به موقع فرش یکی از اقدامات اساسی برای حفظ زیبایی آن در طولانی ترین زمان است. بازسازی و ترمیم به موقع می‌تواند مانع تبدیل شدن یک رفوگری ساده و ارزان به یک رفوگری پیچیده و گران شود.

    در حالت ایده آل تعمیرات فرش باید به محض مشاهده خرابی انجام شود. بی توجهی به آن منجر به افزایش آسیب می‌شود. از طرفی، شما می‌توانید به نگهداری منظم و تمیز نگه داشتن آن بپردازید تا آن را بدون نقص و برای نسل های بعدی حفظ کنید به خصوص اگر فرش شما یک فرش دستباف و اصیل ایرانی باشد.

    چگونه پارگی فرش را تعمیر کنیم

    گاهی رفو فرش در منزل امکان پذیر است، ولی اول باید نوع آسیب مشخص شود و بر اساس راه‌کار‌های درست، ترمیم مناسب صورت گیرد. اما اگر برای انجام این کار مهارت لازم را ندارید پیشنهاد می‌کنیم ترمیم پارگی فرش ماشینی یا دستباف خود را به یک رفروگر ماهر بسپارید. در ادامه چند نوع از آسیب ها و راه های ترمیم آن را برایتان شرح می‌دهیم؛

    ترمیم آسیب های بیدزدگی فرش های دستبافت

    فرش‌هایی که از پشم بافته می‌شوند در مقایسه با فرش‌هایی که از پنبه بافته می‌شوند، بیشتر در معرض آسیب بیدزدگی فرش هستند. البته گاهی این آسیب ها قابل تعمیر و ترمیم هستند، اما اگر این آسیب دیدگی ها زیاد باشند و بیشترین قسمت فرش شما آسیب دیده باشد، این کار غیر ممکن است.

    اولین و بهترین کار این است که رفو کردن فرش را به دست فرد متخصص بدهید تا این کار را به نحو احسن انجام دهد. ولی در صورت جزئی بودن بید زدگی می‌توانید ابتدا با تهیه مواد و سمومی که مخصوص از بین بردن بید فرش است، این موجودات را از بین ببرید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود و سپس اقدام به ترمیم قسمت‌های مختلف فرش نمایید. در زیر عکس فرش رفو شده ای را میبینید که مثل روز اول سالم گریده است.

    رفوی فرش عکس ترمیم

    جایگزینی قسمت آسیب دیده با تکه دیگر

    در موارد ساده و در پی آسیب‌های سطحی می‌توان به رفوگری فرش در منزل در منزل پرداخت؛ اگر تار و پود قسمتی از فرش به طور کامل از بین رفته است می‌توانید برای رفوی فرش به ترتیب زیر عمل کنید:

    • ابتدا قسمتی که آسیب دیده است را مشخص کنید و دور آن را علامت بزنید.
    • سپس قسمتی که آسیب دیده و می‌خواهید ترمیم کنید را با دقت برش دهید، می‌توانید این کار را با یک قیچی، تیغ یا چاقوی تیز انجام دهید.
    • تکه های قابل استفاده را نگه دارید چرا که ممکن است بعداً در رفو کردن به کارتان بیاید.
    • حالا تکه ای از فرش قدیمی یا بلااستفاده ای که رنگ آن مشابه با رنگ فرشتان است را به همان اندازه برش دهید.
    • حالا تکه جدید را در محل برش خوده فرش اول قرار دهید و از پشت فرش اقدام به دوختن آن وصله نمایید.
    • به این نکته توجه کنید که تکه ی جدیدی از وصله که قرار است در رفو کردن فرش بکار برود، باید تار و پود و حتی گره هایش با فرشی که آسیب دیده، یکی باشد.

    ترمیم پارگی فرش ماشینی

    • اگر فرشی ماشینی شما پارگی دارد و می‌خواهید آن را ترمیم کنید، می‌توانید لبه ی آن ها را از زیر و با یک نخ همرنگ با زمینه فرش به یکدیگر بدوزید. برای انجام اینکار به یک سوزن بزرگ فرش بافی نیاز دارید.
    • ترمیم فرش ماشینی در صورتی که پارگی جزئی باشد کار سختی نیست چون پس از پیوند خوردن ۲ تکه به هم، پرز‌های فرش، مانع دیده شدن قسمت وصله خورده خواهند شد.

    بازسازی فرش پوسیده شده

    رفوی فرش پوسیده

    • اگر فرش شما دچار پوسیدگی شده است، بهتر است که هر چه زودتر برای بهبود کیفیت آن اقدام کنید، چرا که در غیر این صورت، این پوسیدگی به تار و پود فرش شما نفوذ می‌کند و باعث پیش‌ روی میزان پوسیدگی می‌شود.
    • درضمن فراموش نکنید که قبل از رفو، حتما باید فرش شسته شود تا رنگ های اصلی آن با رنگ هایی که قرار است به کار برود، متفاوت نباشد.
    • حالا باید به دنبال نخ‌های مشابه با رنگِ طرح‌های قسمت پوسیده بگردید. بعد از تهیه نخ و سوزن مناسب می‌توانید قسمت‌‌های خالی شده را با نخ جدید پر کنید.
    • برای این کار باید سوزن را از گره‌های موجود در کف فرش عبور دهید و نخ را بیرون بکشید.
    • سپس با قیچی بلندی نخ را با بلندی پرز‌های اصلی فرش هماهنگ کرده و کوتاه کنید. سعی کنید سطح صاف و یکدستی ایجاد نمایید.
    • البته این تکنیک زمانی جواب می‌دهد که پوسیدگی و از بین رفتگی تار‌های فرش جزئی و مختصر باشند.

    رفوی فرش سوخته

    رفوی فرش سوخته

    • اگر سوختگی فرش جزئی و سطحی باشد و فقط موجب ایجاد تیرگی روی فرش شده باشد، بهترین راه این است که با یک تیغ تیز، سوختگی‌های سیاه شده را از روی فرش جدا کنید.
    • این کار را به آرامی و با دقت انجام دهید تا پرز‌های آن ناحیه زیاد کوتاه نشوند.
    • اما اگر سوختگی عمیق باشد حتما باید فرش را به محل مناسبی برای رفوگری بسپارید.

    ترمیم فرش توسط متخصصان

    اگر فرش شما دچار آسیب شده باشد، نیاز به نگرانی نیست. چون افراد متخصص می‌توانند فرش شما را به حالت اصلی و اولیه بازگردانند. نوع آسیب دیدگی یا میزان گستردگی آن مهم نیست. حتی در صورت آسیب دیدگی بسیار زیاد، هنوز هم توصیه می‌شود قبل از بیرون انداختن فرش، با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید. ابتدا راه‌های پیشنهادی، هزینه تعمیر و درصد احتمال ترمیم آن به صورتی که اصلا مشخص نشود را بررسی نمایید‌. سپس در صورتی که رفوی فرش برایتان به صرفه و اقتصادی بود، به جای خرید یک فرش جدید آن را امتحان کنید.

    جمع بندی

    ما در این مقاله در رابطه با راه‌های رفو فرش صحبت کردیم و همانطور که اشاره شد گاهی در صورت وجود برخی آسیب‌های مختصر می‌توان به رفو فرش در منزل پرداخت ولی اگر آسیب ها جدی باشند، می توانید ترمیم آن را به رفوگران حرفه ای بسپارید. اگر هم متوجه شدید که رفو فرش شما چندان به صرفه نیست و تصمیم به جایگزین کردن آن داشتید، پیشنهاد می‌کنیم به خرید فرش از یک فروشگاه معتبر و قابل اطمینان بپردازید.

    در فروشگاه اینترنتی تک فرش انواع طرح‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های فرش ماشینی با قیمتی مناسب و به صرفه به فروش می‌رسند. در صورت تمایل به مشاهده مدل‌های مختلف انواع فرش مدرن، فرش آشپزخانه، فرش اتاق خواب و.‌‌..می‌توانید همین حالا وارد سایت تک فرش شوید. این ویترین کامل از فرش‌های ماشینی موجود در سایت تک فرش، همگی با کیفیتی بالا، قیمتی مناسب و حتی شرایط فروش اقساطی برای سهولت در خرید فرش، در اختیار شما هم وطنان عزیز قرار گرفته است.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۱۶ رای
    1 دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تلفن پشتیبانی 09338177908 | هر روز هفته از ساعت 8 صبح الی 18 پاسخ گوی شما هستیم

    فروشگاه اینترنتی تک فرش در سال 1394 و با هدف سهولت در خرید فرش ماشینی برای مردم نازنین ایران تاسیس شد , شما با ورود به تک فرش با انبوهی از طرح و نقش فرش ماشینی رو به رو خواهید شد و به راحتی می توانید فرش مورد نظر خود را مشاهده و خریداری نمایید . تک فرش, یک شهر فرش واقعی است که بواسطه حضور در شهر کاشان ( مرکز فرش ایران ) و همکاری را برندهای بزرگی همچون فرش محتشم , فرش لیلی , فرش برنتین , فرش مشهد اردهال , فرش داریوش , قالی سرام , فرش شاهکار صفویه , فرش شاهکار آریایی , فرش سبلان و … کاملترین ویترین فرش ماشینی را داشته باشد . شاید شما قصد داشته باشید برای فضای پذیرایی منزل خود فرش کلاسیک تهیه کنید و فرش های ماشینی با طرح های اصیل ایرانی را میپسندید پس فرش 1500 شانه , فرش 1200 شانه , فرش 1000 شانه , فرش 700 شانه و فرش های 500 شانه گزینه های خوبی برای شما هستند , و یا شاید به دنیال طرح های مدرن هستید و به فرش فانتزی مدرن علاقه مند هستید , از فرش طرح ترک , فرش چهل تکه ( پچ ورک )فرش آشپزخانه , فرش کهنه نما , فرش فرانسوی , فرش پرزبلند شگی , فرش مراکشی , گلیم , و گبه در سایت تک فرش دیدن کنید و طرح مورد را نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید و همچنین اگر قصد دارید برای اتاق فرزند دلبندتان فرشی خریداری کنید حتما سری به فرش اتاق کودک در سایت تک فرش بزنید و زیباترین طرح فرش ها را مشاهده کنید . از مزیت های مهم تک فرش می توان به : خرید مستقیم فرش از کاشان با قیمت کارخانه , ارسال رایگان به سراسر کشور, و 7 روز ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی اشاره کرد.ما در مجموعه‌ی تک فرش جهت رفاه خرید فرش، خرید اقساطی فرش را نیز به مشتریان ارائه می‌دهیم


    کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم تک فرش می باشد.    Copyright @2006 – 2022 Takfarsh.com

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل خود را وارد کنید

    ورود شما به معنای پذیرش شرایط تک فرش و قوانین حریم‌خصوصی است

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد