مجله تک فرش

طول و عرض و ابعاد استاندارد فرش ماشینی 6, 9 و 12

یکی از فرش‌ های بسیار پرطرفدار که در اکثر خانه‌های ایرانی با نقش و نگارهای […]

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ابعاد استاندارد فرش ماشینی
  • یکی از فرش‌ های بسیار پرطرفدار که در اکثر خانه‌های ایرانی با نقش و نگارهای بسیار زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرش‌ 6 متری است‌. به خصوص اگر چیدمان آن خانه مدرن و امروزی باشد چرا که در این صورت مبلمان طوری چیده می‌شوند که فرش ۶ متری دقیقاً وسط آن‌ها قرار بگیرد. در واقع در چیدمان‌های مدرن فقط یک فرش 6 متری در وسط سالن پهن می‌شود و باقی قسمت‌ها با همان کفپوش موجود، نمایان می‌شوند.

    همانطور که گفتیم یکی از ابعاد استاندارد فرش ماشینی، ۶ متر مربع است و تا جایی که همه ما می‌دانیم عرض آن ۲متر و طول آن ۳متر می‌باشد. اگر فضای مورد نظر شما ابعاد بزرگی داشته باشد می‌توانید از ۲ عدد فرش ۶متری یا بیشتر استفاده کنید. مزیت انتخاب ۲ فرش ۶متری به جای ۱فرش ۱۲ متری زیاد است. برای مثال جا به جایی آن راحت‌تر می‌باشد، در صورت تمایل به تغییر دکوراسیون خانه می‌توان فرش‌ها را به صورت جداگانه پهن کرد و از همه مهم تر، اگر قسمتی از فرش کثیف شود، می‌توانید فقط یکی از فرش‌ها را بشویید.
    در حالی که اگر فرش شما ۱۲ متری باشد و فقط یک طرف آن دچار کثیفی شود، شما باید هزینه و زحمت بیشتری برای شست و شوی آن صرف نمایید. در کل فرش ۶متری یکی از ابعاد پرطرفدار و پرفروش است که بیشتر مصرف کنندگان تمایل به خرید آن دارند. فرش‌های ۶ متری نه تنها برای پذیرایی، بلکه به عنوان فرش آشپزخانه و فرش اتاق خواب نیز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    سایز استاندارد فرش‌های ماشینی

    ابعاد فرش ماشینی، یکی از موارد بسیار مهمی است که در هنگام خرید فرش با توجه به متراژ خانه باید به آن توجه داشته باشید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام خرید فرش برای خانه خود دچار شک و تردید شده باشید و به خوبی ندانید بهترین فرش با ابعاد مناسب برای پذیرایی و یا اتاق مد نظر شما کدام است؟ اولین گام برای خریدی راحت، شناخت ابعاد استاندارد فرش ماشینی است.

    به طور استاندارد و معمول فرش‌ها یا به صورت ۶متری بافته می‌شوند، یا ۹ و یا ۱۲ متری که البته در برخی کارخانه‌ها فرش‌های ۱۸ متری هم تولید و به فروش می‌رسند که در ادامه اندازه دقیق آن‌ها را برایتان مشخص خواهیم کرد.

    فرش ماشینی در اندازه‌های مختلف و بسته به نیاز مشتری بافته و با قیمت‌های گوناگون با بازار عرضه می‌شود. اندازه‌ی استاندارد فرش‌های ماشینی موجود در بازار به شرح زیر می‌باشد:

    12 متری : 3 * 4 متر
    9 متری : 2.5 * 3.5 متر
    6 متری : 2 * 3 متر
    4 متری : 1.5 * 2.25 متر
    1.5 متری : 1 * 1.5 متر
    کناره 4 متری : 1 * 4 متر
    کناره 3 متری : 1 * 3 متر
    کناره 2 متری : 1 * 2 متر
    پادری : 50 * 80 سانت

    ابعاد فرش 12 متری چند در چند است؟

     ابعاد فرش‌هایی که به آن‌ها 12 متری گفته می‌شود، 3 در 4 می‌باشد که به طور عامیانه به آن 12 متری می‌گویند.

    ابعاد فرش 9 متری چند در چند است؟

    در حقیقت ابعاد فرش‌هایی که به آن‌ها 9 متری گفته می‌شود، 3/5 در 2/5 می‌باشد که به طور عامیانه به آن 9 متری می‌گویند. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر فرش 9 متری را بررسی کنیم، باید بگوییم که مساحت دقیق این فرش‌ها در حقیقت 8.75 متر مربع می‌باشد. یعنی به طور دقیق 9 متر کامل نیست و حدود 25 سانتی متر از 9 متر کم‌تر است. بنابراین از ابعاد کم این فرش تعجب نکنید زیرا همه فرش‌های 9 متری در بازار با همان ابعاد مطرح شده، بافته می‌شوند.

    البته در برخی از شرایط ممکن است فرش‌هایی با ابعاد دقیق 3 در 3 و به صورت فرش مربع بافته و به بازار عرضه شوند. همانطور که می‌دانید شکل پیش فرض همه فرش‌ها مستطیلی است چون زیبایی و کارایی فرش‌های مستطیلی نسبت به اشکال دیگر بیشتر است. اگرچه اکثر افراد این نوع فرش را ترجیح می‌دهند اما گاهی شاهد سفارش فرش‌هایی با اشکال مربع و دایره‌ای هم هستیم.

    طول و عرض فرش 9 متری

    همانطور که گفتیم به طور استاندارد ابعاد فرش 9 متری در بازار 2/5 در 3/5 می‌باشد. یعنی عرض آن ۲.۵ و طول آن حدود ۳.۵ متر است. از ابعاد استاندارد فرش ماشینی می‌توان به همین فرش‌های ۹‌متری اشاره کرد که در واقع طول و عرض آن به دلیل کاهش مقداری از اندازه قالی در قسمت آهار دار، کمی از ۹ متر کم‌تر می‌شود. 

    البته این مقدار بسیار ناچیز است و کلِ آن فقط چیزی حدود ۲۵ سانتی متر از ۹ متر کمتر می‌باشد. اکثر خریداران در هنگام خرید و تحویل فرش با این مسئله رو به رو هستند که فرش خریداری شده در واقع کمی کوچک‌تر است ولی باید بدانید که این یک مسئله عادی بوده و مشکل از بافت کارخانه یا جنس فروشنده نیست‌.

    اگر فضای مورد نظر برای خرید فرش خیلی بزرگ باشد و شما بخواهید به طور کامل سطح آن را پوشش دهید، انتخاب چند فرش ۹ متری تصمیم منطقی و عاقلانه ای است چرا که اگر قرار باشد آن فضا را با فرش ۶ متری پر کنید، تعداد فرش‌های مورد نیازتان بیشتر شده و این زیاد بودن تعداد فرش‌ها به لحاظ زیبایی چندان خوشایند نیست. از طرفی فرش‌های ۱۲ متری هم زیادی بزرگ هستند و برای جا به جایی یا شست و شو ممکن است شما را به دردسر بیاندازند.

    ابعاد فرش 6 متری چند در چند است؟

    یکی از فرش‌های بسیار پرطرفدار که در اکثر خانه‌های ایرانی با نقش و نگارهای بسیار زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرش‌ 6 متری است‌. به خصوص اگر چیدمان آن خانه مدرن و امروزی باشد چرا که در این صورت مبلمان طوری چیده می‌شوند که فرش ۶ متری دقیقاً وسط آن‌ها قرار بگیرد. در واقع در چیدمان‌های مدرن فقط یک فرش 6 متری در وسط سالن پهن می‌شود و باقی قسمت‌ها با همان کفپوش موجود، نمایان می‌شوند.

    همانطور که گفتیم یکی از ابعاد استاندارد فرش ماشینی، ۶ متر مربع است و تا جایی که همه ما می‌دانیم عرض آن ۲ متر و طول آن ۳متر می‌باشد. اگر فضای مورد نظر شما ابعاد بزرگی داشته باشد می‌توانید از ۲ عدد فرش ۶ متری یا بیشتر استفاده کنید. مزیت انتخاب ۲ فرش ۶متری به جای ۱فرش ۱۲ متری زیاد است. برای مثال جا به جایی آن راحت‌تر می‌باشد، در صورت تمایل به تغییر دکوراسیون خانه می‌توان فرش‌ها را به صورت جداگانه پهن کرد و از همه مهم تر، اگر قسمتی از فرش کثیف شود، می‌توانید فقط یکی از فرش‌ها را بشویید.

    در حالی که اگر فرش شما ۱۲ متری باشد و فقط یک طرف آن دچار کثیفی شود، شما باید هزینه و زحمت بیشتری برای شست و شوی آن صرف نمایید. در کل فرش ۶متری یکی از ابعاد پرطرفدار و پرفروش است که بیشتر مصرف کنندگان تمایل به خرید آن دارند. فرش‌های ۶ متری نه تنها برای پذیرایی، بلکه به عنوان فرش آشپزخانه و فرش اتاق خواب نیز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    ابعاد فرش ماشینی

    ابعاد فرش 18 متری چند در چند است؟

    اگر به دنبال خرید فرش 18 متری برای منزل خود هستید، پس حتما خانه‌ی شما فضای بسیار بزرگی دارد. ولی لازم است بدانید ابعاد این فرش‌ها 5/3 در 5 متر است که به طور دقیق 18 متر کامل نیست. در واقع مساحت فرش 18 متری، 5/17 متر است. فرش‌های 18 متری دارای تنوع طرحی بسیار بالایی هستند و اگر شما از طرح فرشی خوشتان بیاید که انداره آن کمتر از ۱۸ متر باشد نیز می‌توانید از کارخانه تولید کننده بخواهید همان طرح مورد نظرتان را در ابعاد ۱۸ متری برایتان آماده کند.
    البته ممکن است همه کارخانه‌های تولید فرش دستگاه مورد نیاز برای بافت ابعاد ۱۸ متری را نداشته باشند. فرش‌های 18 متری به صورت 700، 1000، 1200 و 1500 شانه تولید می‌شوند که قیمت هر کدام با توجه به تراکم آن متفاوت است. فرش ۱۸ متری جزو ابعاد استاندارد فرش ماشینی نیست و برای خرید آن باید طرح مورد نظرتان به صورت سفارشی آماده شود پس طبیعی است که در ازای خرید آن هزینه بیشتری صرف کنید و زمان بیشتری منتظر بمانید.
    بهتر است قبل از خرید این شرایط را مد نظر قرار دهید و اگر برایتان مطلوب نبود، می‌توانید به جای تهیه یک فرش ۱۸ متری، به خرید ۲ فرش ۹متری بپردازید تا هم در هزینه و هم در وقت خود صرفه جویی کرده باشید. البته لازم به ذکر است که می‌توان فرش ۱۸ متری را در ابعاد متفاوتی مثل ۴ در ۴.۵ یا ۳ در ۶ سفارش داد که این موضوع بر اساس نیاز و فضای مورد نظر شما طراحی می‌گردد.

    فرش‌های گرد

    علاوه برتولید فرش مستطیلی در کشور ایران، فرش گرد نیز تولید می‌شود که متداول ترین سایزها و قطرهای تولید شده فرش گرد به شرح زیر است:

    دایره قطر 1
    دایره قطر 2
    دایره قطر 3

    فرش‌های مربعی

    در کنار فرش‌های مستطیلی و دایره‌ای، فرش مربع نیز یکی دیگر از تولیدات شرکت های فرش ماشینی در ایران است. معمولا مربع ها در اندازه‌های مختلف بافته می‌شوند که ابعاد رایج آن به صورت زیر می‌باشند:

    1 در 1

    1/5 در 1/5

    2 در 2

    2/5 در 2/5

    3 در 3

    3/5 در 3/5

    4 در 4

    نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که فقط برخی از شرکت‌های باتجربه و مجرب توانایی تولید فرش در ابعاد مربع را دارند.

    ابعاد فرش ماشینی

    ابعاد غیر استاندارد فرش ماشینی

    علاوه بر ابعاد استاندارد فرش ماشینی تولید شده، سایزهایی دیگری نیز به صورت سفارشی و به درخواست مشتری تولید می‌شوند که در زیر نمونه هایی از آن را معرفی خواهیم کرد :

    ابعاد فرش ماشینی ۲۴ متری: 8×3

    ابعاد فرش ماشینی ۱۸ متری : ۵×۳٫۵

    ابعاد فرش ماشینی ۱۵ متری : ۵×۳

    سایزهای بالا نمونه هایی از تولیدات غیر استاندارد هستند که البته به غیر از این سایزها، اندازه های غیر استاندارد دیگری نیز بنا به سفارش مشتری قابل تولید هستند. به این نکته دقت کنید که سایزهای استاندارد فرش ماشینی توسط تمامی برندها تولید می‌شوند ولی ابعاد غیر استاندارد فقط توسط برندهای خاص تولید و عرضه می‌گردند.( فقط بر اساس سفارش و تولید و فروش به صورت جفتی) .

    چرا سفارش ابعاد غیر استاندارد فقط به صورت جفتی امکان پذیر است؟

    سیستم بافت دستگاه های فرش ماشینی به این صورت است که وقتی دستور تولید هر سایزی به آن داده می‌شود، دستگاه آن سایز فرش را به صورت جفت و به صورت زیر و رو و پشت به پشت هم تولید می‌کند. به همین جهت معمولا نمی‌توان یک سایز فرش را به صورت تکی تولید کرد. با توجه به این موضوع ابعاد استاندارد فرش ماشینی معرفی شده در لیست بالا چون به صورت دائمی موجود هستند و فروش آن‌ها نیز رایج است، به صورت تکی هم فروخته می‌شوند. اما سایزهای غیر استاندارد چون فقط مخصوص یک مشتری تولید می‌شوند، برند تولید کننده هر 2 تخته فرش را به مشتری درخواست کننده عرضه می‌کند.

    راهکار خرید و سفارش سایزهای غیر استاندارد

    اما یک راهکار برای خرید سایز غیر استاندارد وجود دارد، آن هم تقسیم سایز به 2 فرش است.

    به عنوان مثال یک مشتری با مجموعه تک فرش تماس گرفت و اعلام کرد که می‌خواهد فضایی به اندازه 3 * 3.5 را فرش کند. با توجه به این که اندازه فرش جز سایزهای استاندارد فرش ماشینی نبود، باید به صورت شخصی این سایز برای آن مشتری تولید می‌شد. اما از آن جایی که شخص خریدار نیاز به ۲ تخته فرش با ابعاد ۳ در ۳.۵ نداشت، ما پیشنهاد خرید ۲تخته کوچک تر را به او دادیم تا هم در هزینه پرداختی او صرفه جویی شود و هم در کوتاه ترین زمان طرح فرش مدرن و زیبای مورد نظر خود را تحویل بگیرد. در نهایت سفارش ایشان به این صورت تولید و به دستشان رسید:

    سایز مورد نظر: 3.5 * 3 که به 2 تخته 1.5 * 3.5 تقسیم و تولید شد که در کنار هم سایز مد نظر ایشان بود.

    ابعاد فرش ماشینی

    جمع بندی

    در این مقاله به معرفی کامل سایزهای استاندارد تولید شده فرش ماشینی و همچنین شیوه تولید فرش هایی با اندازه غیراستاندارد پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید فرش دارید، ابتدا این مقاله را مطالعه کنید. تا اطلاعات کافی در رابطه با ابعاد انواع فرش را به دست آورده و با خیال آسوده به انتخاب گزینه مورد نظر بپردازید. همچنین اگر سوالی در مورد ابعاد مختلف فرش داشتید که در متن به آن پاسخ نداده بودیم، در زیر همین پست از ما بپرسید. ما با کمال میل و با افتخار به آن پاسخ می‌دهیم.

    فروشگاه اینترنتی تک فرش خرید فرش را برای هر صاحب خانه‌ای آسان‌تر کرده است. بدین صورت که اگر واجد برخی از شرایط پرداخت آن باشید، می‌توانید فرش مورد نظر خود را با پرداخت مبلغی به صورت ماهانه، تهیه کنید. خرید اقساطی فرش یکی از مناسب‌ترین و آسان‌ترین روش‌هایی است که امروزه خرید را برای اغلب افراد میسر کرده است. ما در مجموعه‌ی تک فرش جهت رفاه شما هم‌وطنان عزیز، امکان خرید اقساطی فرش اعم از فرش مدرن و فانتزی ، فرش آشپزخانه ، فرش اتاق خواب , فرش اتاق کودک و..‌ را ارائه می‌نماییم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴۷ رای
    23 دیدگاه
        1. با سلام و عرض خسته نباشید.
          اگه من دو تخته فرش ۵/۵×۳ بخواهم سفارش بدم، آیا امکان بافت آن وجود دارد و تفاوت قیمت هر متر مربع آن با فرشهای بابافت استاندارد چقدر هست؟

      1. وقتتون بخیر بله امکان تولید این سایز هست , قیمت هم بر اساس متر مربع حساب میشود و قیمت ها متفاوت هستند بسته به طرح و شانه تراکم انتخابی شما

    1. درود. آیا امکان تهیه فرش گوشه دار یا به اصطلاح قناص وجود داره؟؟ مثلا در یک فرش ۳×۴ یک ضلع فرش ۳.۲۵ باشه ولی ضلع روبرویی همان ۳متر؟؟ برا ساختمان کج و نامتقارن میخواستم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تلفن پشتیبانی 09338177908 | هر روز هفته از ساعت 8 صبح الی 18 پاسخ گوی شما هستیم

    فروشگاه اینترنتی تک فرش در سال 1394 و با هدف سهولت در خرید فرش ماشینی برای مردم نازنین ایران تاسیس شد , شما با ورود به تک فرش با انبوهی از طرح و نقش فرش ماشینی رو به رو خواهید شد و به راحتی می توانید فرش مورد نظر خود را مشاهده و خریداری نمایید . تک فرش, یک شهر فرش واقعی است که بواسطه حضور در شهر کاشان ( مرکز فرش ایران ) و همکاری را برندهای بزرگی همچون فرش محتشم , فرش لیلی , فرش برنتین , فرش مشهد اردهال , فرش داریوش , قالی سرام , فرش شاهکار صفویه , فرش شاهکار آریایی , فرش سبلان و … کاملترین ویترین فرش ماشینی را داشته باشد . شاید شما قصد داشته باشید برای فضای پذیرایی منزل خود فرش کلاسیک تهیه کنید و فرش های ماشینی با طرح های اصیل ایرانی را میپسندید پس فرش 1500 شانه , فرش 1200 شانه , فرش 1000 شانه , فرش 700 شانه و فرش های 500 شانه گزینه های خوبی برای شما هستند , و یا شاید به دنیال طرح های مدرن هستید و به فرش فانتزی مدرن علاقه مند هستید , از فرش طرح ترک , فرش چهل تکه ( پچ ورک )فرش آشپزخانه , فرش کهنه نما , فرش فرانسوی , فرش پرزبلند شگی , فرش مراکشی , گلیم , و گبه در سایت تک فرش دیدن کنید و طرح مورد را نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید و همچنین اگر قصد دارید برای اتاق فرزند دلبندتان فرشی خریداری کنید حتما سری به فرش اتاق کودک در سایت تک فرش بزنید و زیباترین طرح فرش ها را مشاهده کنید . از مزیت های مهم تک فرش می توان به : خرید مستقیم فرش از کاشان با قیمت کارخانه , ارسال رایگان به سراسر کشور, و 7 روز ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی اشاره کرد.ما در مجموعه‌ی تک فرش جهت رفاه خرید فرش، خرید اقساطی فرش را نیز به مشتریان ارائه می‌دهیم


    کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم تک فرش می باشد.    Copyright @2006 – 2022 Takfarsh.com

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل خود را وارد کنید

    ورود شما به معنای پذیرش شرایط تک فرش و قوانین حریم‌خصوصی است

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد