مجله تک فرش

طرح خشتی و پیشینه آن در فرشبافی

فرش ایرانی از معروف ترین فرش ها و قالی های دنیا هستند. فرش های ایرانی از باکیفیت ترین و مرغوب ترین نخ و پشم های بومی و محلی توسط قالیباف های حرفه ای بافته می شوند. فرش های دستبافت ایرانی در مناطق مختلف ایران طراحی می شوند که نقشه و الگوی آن ممکن است به فرهنگ و سنت همان منطقه بازگردد. همانطور که فرش های دستبافت از مرغوبیت زیادی برخوردارند، فرش های ماشینی ایرانی هم بسیار در سراسر جهان معروف اند. فرش های ماشینی در تراکم و کیفیت بسیار بالایی در شهرک های صنعتی این کشور تولید می شوند که به کشورهای دیگر دنیا نیز صادر می شوند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
طرح خشتی و پیشینه آن در فرشبافی
  • فرش ایرانی از معروف ترین فرش ها و قالی های دنیا هستند. فرش های ایرانی از باکیفیت ترین و مرغوب ترین نخ و پشم های بومی و محلی توسط قالیباف های حرفه ای بافته می شوند. فرش های دستبافت ایرانی در مناطق مختلف ایران طراحی می شوند که نقشه و الگوی آن ممکن است به فرهنگ و سنت همان منطقه بازگردد. 

    همانطور که فرش های دستبافت از مرغوبیت زیادی برخوردارند، فرش های ماشینی ایرانی هم بسیار در سراسر جهان معروف اند. فرش های ماشینی در تراکم و کیفیت بسیار بالایی در شهرک های صنعتی این کشور تولید می شوند که به کشورهای دیگر دنیا نیز صادر می شوند.

    فرش های بومی ایرانی منبع اصلی مطالعه ی هنر و فرهنگ بومی و قدیمی ایرانیان است. نقش اصلی این نقشه ها و رنگ ها، چیزی جز بازتاب فرهنگ، سنت، هنر و تجارب زنده ی مردم محلی و بومی این منطقه نیست. 

    طرح خشتیکه به نام طرح قابی هم شناخته می شود، عمدتاً در شهر چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود که در زبان محلی به آن خشتی یا کیشتی هم می‌گویند. در طرح و الگوی خشتی، قاب ها به صورت مایل و منظم بافته می شوند. 

    نقشه اصلی که در این طرح خشتی بکار می رود، شامل گل فرنگ و گل خورشیدی بزرگ است و این نقش نیز براساس همین ویژگی ها شناخته شده اند. در طرح قابی نقش دیگری هم وجود دارد که در طرح و‌نگار سرو است. 

    طرح سروی در این فرش نماد و سمبلی از خرمی و جاودانگی درخت زندگی است و برگرفته از نقش های اصلی موجود در تخت جمشید می باشد. طرح سرو های بافته شده در طرح خشتی مانند طرح قابی و الگوبرداری از نگاره های تخت جمشید به رنگ‌های سیز تیره و و سبز رشن وزرد بافته می شوند. 

    در کنار نقوش اصلی که در طرح گل فرنگ و گل خورشیدی بافته می‌شوند، داخل قاب، طرح هایی از گل الوان نیز بافته شده است.

    طرح خشتی و پیشینه آن در فرشبافی

    در طرح خشتی، تقش پرندگان هم به وفور دیده می شود. نقش پرنده همیشه در آثار هنری ایران جایگاه مهمی داشته است. الگوهای مختلف پرندگان در انواع هنرهای ایرانی اعم از فرش ارائه شده است. نقوش پرنده ، چه به صورت انتزاعی و چه به صورت طبیعت گرایانه ، را می توان در طرح فرش ایرانی یافت. 

    ما در این مقاله پس از بررسی طرح و الگوی پرنده در هنر و ادبیات ایران ، جنبه های رسمی و مفهومی نقوش را در الگوی طراحی “خشتی” معرفی می‌کنیم. به همین منظور چند تصویر از فرشهای خشتی چهارمحال و بختیاری به تصویر کشیده ایم.

    فرش های  1200شانه یکی از بهترین انتخاب ها برای پوشاندن کف اتاق نشیمن و پذیرایی هر خانه است. همانطور که می دانید فرشهای کلاسیک در طرحها و رنگهای بسیار متنوعی تولید می شوند که از موارد مثبت به حساب می آیند ، زیرا با هر دکوراسیون به راحتی ست می شوند. 

    فرش های ایرانی اغلب از طرح های سنتی و کلاسیک هستند. فرشهای 1200 شانه با تراکم 3600 محصول فرش کاشان از بهترین نخ نموجود در بازار بافته می شوند که دارای میکروفیبر بسیار بالا و شباهت زیادی به فرشهای دستبافت و وسایل  تزئینی منزل شماست. 

    استفاده از مواد اولیه مرغوب و خوب که بهترین فیبر در صنعت فرش است ، فرش 1200 شانه را به محصولی زیبا و با کیفیت تبدیل کرده است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

    طرح خشتی و پیشینه آن در فرشبافی

    معمولاً استفاده از فرش های ایرانی یاطرح های  سنتی خشتی با سبک  و دکوراسیون کلاسیک در سراسر جهان معمول است. نکته مهم دیگر این است که اندازه ی فرش هرگز نباید مساوی با فضای اتاق یا فضای مورد نظر باشد. 

    به عنوان مثال ، اگر اتاق شما 12 متر مربع مساحت دارد ، انتخاب فرش 12 متری برای پر کردن این اتاق كاملاً اشتباه است و بهتر است از فرشی با متراژ کم تری استفاده کنید.

    میز جلوی مبلمان ، تنها وسیله ی دکوری است که می تواند روی فرش قرار بگیرد. وسایل دکوری دیگری مانند مجسمه ، گلدان ، سایر اشیا  تزئینی و غیره باید در خارج از فرش قرار گیرد.

    همانطور که گفتیم فرش ایرانی یکی از مهم ترین صنایع دستی ایرانیان است. فرش نقش مهم و اصلی در دکوراسیون خانه دارد. با پیشرفت فناوری در طرح و نقشه های فرش هم تغییرات زیادی ایجاد می شود و طرح ها به روز تر می شوند. 

    اما ناگفته نماند که در نقشه های صنعت قالی بافی فرش های ماشینی، بسیار از نقشه ها و الگوهای قدیمی و فرش های دستبافت سنتی الهام می گیرند. نقشه ی فرش خشتی یکی از نقشه های بسیار قدیمی است که قسمتی از نقشه های آن هم در قالی پازیریک، قدیمی ترین قالی جهان، بکار برده شده است. طرح خشتی یکی از پر طرفدارترین و قدیمی ترین نقشه های فرش به حساب می آید.

    نقشه ی خشتی به شکل قاب و مربع عایی است که داخل هر قاب طرح و نقشه های مختلف هندسی  به کار می رود. هر مربع و قابی با فاصله ی مشخصی از مربع کناری خودش قرار دارد. در قسمت کناره و حاشیه های فرش خشتی نقوش مختلفی از گل و گیاه طراحی شده است. نقش هایی که داخل هر خشت به کار رفته است شامل، درخت، گل و پرنده می شوند.

    فرش های خشتی معمولاً برای دکوراسیون های سنتی و کلاسیک استفاده می شود. این نوع فرش ها به دلیل اینکه رنگ های خاص و گوناگونی در هر خشت بکار رفته است، با هر سبک اغز دکوراسیون ست نمی شود و نمی توان زیاد برای دکوراسیون های مدرن استفاده کرد.

     فرش ایرانی در ایران و همچنین در خارج از ایران بسیار محبوب است. ایران یکی از بهترین و بزرگترین صادر کنندگان فرش است. فرش های ایرانی هم به صورت دستبافت و هم ماشینی بافته می شود. 

    فرش ایرانی با محبوبیت فراوان در جهان. ما در اینجابهترین فرش های ایرانی را برای فروش آماده کردیم. برای مشاهده ی بیشتر نمونه های انواع فرش ها، به سایت ما سر بزنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تلفن پشتیبانی 09338177908 | هر روز هفته از ساعت 8 صبح الی 18 پاسخ گوی شما هستیم

    فروشگاه اینترنتی تک فرش در سال 1394 و با هدف سهولت در خرید فرش ماشینی برای مردم نازنین ایران تاسیس شد , شما با ورود به تک فرش با انبوهی از طرح و نقش فرش ماشینی رو به رو خواهید شد و به راحتی می توانید فرش مورد نظر خود را مشاهده و خریداری نمایید . تک فرش, یک شهر فرش واقعی است که بواسطه حضور در شهر کاشان ( مرکز فرش ایران ) و همکاری را برندهای بزرگی همچون فرش محتشم , فرش لیلی , فرش برنتین , فرش مشهد اردهال , فرش داریوش , قالی سرام , فرش شاهکار صفویه , فرش شاهکار آریایی , فرش سبلان و … کاملترین ویترین فرش ماشینی را داشته باشد . شاید شما قصد داشته باشید برای فضای پذیرایی منزل خود فرش کلاسیک تهیه کنید و فرش های ماشینی با طرح های اصیل ایرانی را میپسندید پس فرش 1500 شانه , فرش 1200 شانه , فرش 1000 شانه , فرش 700 شانه و فرش های 500 شانه گزینه های خوبی برای شما هستند , و یا شاید به دنیال طرح های مدرن هستید و به فرش فانتزی مدرن علاقه مند هستید , از فرش طرح ترک , فرش چهل تکه ( پچ ورک )فرش آشپزخانه , فرش کهنه نما , فرش فرانسوی , فرش پرزبلند شگی , فرش مراکشی , گلیم , و گبه در سایت تک فرش دیدن کنید و طرح مورد را نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید و همچنین اگر قصد دارید برای اتاق فرزند دلبندتان فرشی خریداری کنید حتما سری به فرش اتاق کودک در سایت تک فرش بزنید و زیباترین طرح فرش ها را مشاهده کنید . از مزیت های مهم تک فرش می توان به : خرید مستقیم فرش از کاشان با قیمت کارخانه , ارسال رایگان به سراسر کشور, و 7 روز ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی اشاره کرد.ما در مجموعه‌ی تک فرش جهت رفاه خرید فرش، خرید اقساطی فرش را نیز به مشتریان ارائه می‌دهیم


    کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم تک فرش می باشد.    Copyright @2006 – 2022 Takfarsh.com

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل خود را وارد کنید

    ورود شما به معنای پذیرش شرایط تک فرش و قوانین حریم‌خصوصی است

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد