مجله تک فرش

شستن شگی؛ نحوه شستشو و نگهداری فرش شگی

کاملترین راهنمای شستشو و تمیز کردن فرش های پرزبلند و شگی
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
شستن شگی , نحوه شستشو و نگهداری فرش شگی
  • فرش شگی یا فرش پرز بلند، روش پاکسازی خاصی دارد و در این مقاله قرار است در رابطه با تمیز کردن و شستن شگی صحبت کنیم. فرش شگی، یک نوع فرش فانتزی است و برای بافت آن از نخ‌های مختلفی استفاده می‌شود. نخ‌هایی مثل پروپلین، نخ اکریلیک، پلی‌استر و پشم، از معروفترین نخ‌هایی هستند که در مقاله بهترین نخ در فرش ماشینی کدام است؟ در رابطه با آن ها توضیحات لازمه را شرح دادیم.

    از این نخ ها برای تولید فرش شگی استفاده می‌شود. پایل‌هایی که در بافت فرش شگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، گاهی تا ۳۳ میلی‌متر طول دارند. فرش شگی از نظر جنس، نوع بافت و تراکم، تفاوت های عمده ای با فرش های کلاسیک دارد. اغلب کسانی که فرش کلاسیک خریداری می‌کنند در اوایل استفاده از آن، همیشه شکایت دارند که فرشم خیلی پرز میده یکی از قابلیت‌های مهم فرش شگی عدم پرزدهی آن است. در ادامه به چند نمونه ازتفاوت‌های ظاهری دیگر آن با سایر فرش‌ ها اشاره می‌کنیم.

    تفاوت فرش شگی با دیگر فرش ها

    • طرح ساده و پراکنده
    • تک رنگ
    • دارای پرزهای بلند
    • دارای تراکم پایین

    در سال های اخیر فرش شگی محبوبیت خاصی در بین مردم پیدا کرده است. این نوع فرش‌ها در دو مدل فرش شگی پرز کوتاه و فرش شگی پرز بلند در بازار موجود است. فرش های شگی در ابعاد مختلف تولید می شود از پادری ریش ریشی گرفته تا ابعاد بزرگتر آن که می توان در آشپزخانه، اتاق کودک، راهروها و حتی هال از آن استفاده کرد.

    اما فرش خزدار به واسطه ی پرزهای بلند آن، علاوه بر زیبایی و جذابیت، مشکلاتی از قبیل تجمع گرد غبار و سختی در شست و شو و جاروکشی را نیز به همراه دارد. خوشبختانه ،تمیز کردن فرش های شگی چندان هم دشوار نیست ، فقط به کمی زمان نیاز دارد. ما در این مقاله مراحل تمیز کردن و شستن فرش شگی را برای شما به طور کامل شرح می دهیم؛ در صورت تمایل برای دانستن نکاتی درباره فرش های فانتزی شگی می‌توانید دیگر مقالات ما با موضوع تاریخچه ای فرش های شگی را مطالعه فرمایید.

    مراحل تمیز کردن فرش شگی

    1 : تکاندن و ضربه زدن

    فرش را لوله کرده و به بیرون از ساختمان انتقال دهیم :

    برای فرش های کوچک که امکان جابجایی آنها توسط یک و یا دو نفره وجود دارد آنها را تا نصف تا زده و یا لوله کنید و به بیرون ببرید . فرش را به داخل حیاط و یا حداقل به داخل دیوان ببرید. وقتی فرش را لوله کرده و به بیرون منتقل می کنید مواظب باشید که زباله ها و آشغال ها از داخل آن بیرون نریزد.
    اولین و راحت ترین کار می‌تواند تکاندن فرش و سپس ضربه زدن به آن به وسیله یک چوب یا میله‌ی سبک باشد تا گرد و خاک و آشغال‌های ریز محبوس شده درلا به لای پرز‌ها، خارج شوند.

    2 : فرش را بتکانید.

    برای فرش های سبک آنها را چندین بار به سمت بالا و پایین تکان دهید تا به خوبی تمیز شوند و گرد و خاک از داخل آنها بیرون بیاید.گرد و خاک و زباله ها معمولاً بین پرزها فرو می روند.اما آنقدر محکم نیستند که نتوان آنها را بیرون کشید.

    • تکان دادن فرش معمولا بخش زیادی از گرد و خاک را از داخل فرش به بیرون میریزد.دقت کنید که فرش را در جهت وزش باد بتکانید و همینطور از تکان دادن فرش در کنار افراد دیگر بپرهیزید.
    • برای فرش های بزرگتر از فرد دیگری بخواهید تا به شما کمک کند به این ترتیب او می تواند گوشه دیگر فرش را گرفته و با هم گرد و غبار را از داخل فرش بیرون بریزید.

    3 : فرش را روی طناب , نرده و یا در هر بلندی قرار دهید

    وسیله یک دسته جارو، و یا یک میله بلند و یا هر ابزار محکم دیگری به آرامی به دو طرف ضربه بزنید :

    آنقدر این کار را ادامه دهید تا آشغال ها از داخل فرش بیرون بیایند. وقتی دیدید دیگر گرد و غباری از فرش بلند نمی‌شود، مشخص است که فرش به خوبی تمیز شده است.

    • برای آخرین بار آن را تکان داده و دوباره به داخل اتاق برگردانید .بهتر است هنگام تکان دادن فرش دهان و بینی خود را با یک ماسک بپوشانید مخصوصاً اگر آلرژی دارید چرا که این کار از ورود گرد و غبار به داخل دهان شما جلوگیری می کند.
    • بسته به اینکه چقدر از فرش استفاده می شود آنرا هفته ای یک یا دو بار بتکانید. فرش هایی را که تردد زیادی روی آن ها صورت نمی گیرد می توان هر دو هفته یک بار تکاند.

    4 : جاروکشی یک فرش پرز بلند

    جاروبرقی را روی قسمت پشتی بکشید :

    جارو را روی یک خط مستقیم در عرض فرش به جلو و عقب به آرامی حرکت دهید. بخش مکنده جارو قسمت زیادی از گرد و غبار را از داخل فرش بیرون می کشد و در همین حال برس جارو با ضربه های آرام، باعث ریختن آشغال ها بر روی سطح زمین می شود.

    • یک بار دیگر فرش را عمود بر جهت قبلی، جارو بکشید. لایه زیرین فرش را نیز جارو بکشید زیرا بخشی از کثیفی هایی که پایین رفته اند به بافت فرش می چسبند
    • برای سالم ماندن فرش بهتر است آن را هفته ای یک بار جارو بکشیم. فرش هایی که در اتاق های کم رفت و آمد هستند را می‌توان هر دو هفته یکبار جارو کشید.

    5 : سطح زیر فرش را نیز جارو بکشید :

    فرش را لوله کرده و کناری بگذارید سپس سطحی را که فرش روی آن پهن شده بود جارو بکشید. این کار سبب می شود هرگونه گرد و غبار و آشغالی که روی زمین ریخته شده است نیز جمع شود.

    • اگر نمی خواهید از جاروبرقی بر روی سطح سخت استفاده کنید، از یک جاروی دستی و خاک انداز برای جمع کردن گرد و خاک ها استفاده کنید.

    شستن شگی؛ نحوه شستشو و نگهداری فرش شگی

    6 : از یک برس و یا قطعات جانبی دیگر برای جاروکشی فرش استفاده کنید :

    فرش را دوباره روی زمین پهن کنید این بار سمت پرزدار به طرف بیرون باشد. همراه با جاروبرقی از بورس و یا لوازم جانبی دیگر استفاده کرده و در خط مستقیم به سمت جلو و عقب حرکت دهید. این کار سبب می شود هرگونه گرد و غبار و آشغال که در مرحله اول جاروکشی، در فرش باقی مانده است از آن خارج شود.

    مراحل تمیز کردن لکه از روی فرش شگی

    شستن شگی؛ نحوه شستشو و نگهداری فرش شگی

    1 : لکه ها را به وسیله یک پارچه ریز بافت تمیز کنید :

    لکه را با یک حوله کاغذی مرطوب یا دستمال بدون الکل پاک کنید :

    برای شستن شگی از یک پارچه سفید استفاده کنید این کار سبب می شود رنگ پارچه به داخل فرش منتقل نشود. به آرامی چند بار روی لکه ها ضربه بزنید تا لکه به داخل پارچه جذب شود دقت کنید که هرگز، پارچه را بر روی سطح فرش مالش ندهید این کار سبب پخش شدن لکه می شود . استفاده از یک پارچه ریز بافت، مانع از آن می شود که بافت پارچه و یا رنگ آن به داخل فرش منتقل شود.

    پس از آن که بخش زیادی از لکه را به بیرون کشیدید،توسط یک پارچه نمدار روی آن ضربه بزنید. دستمال مرطوب بچه می تواند برای این کار مناسب باشد، و یا می توانید از یک حوله کاغذی مرطوب یا پارچه تمیز استفاده کنید.

    • از آب ولرم برای شستن شگی استفاده کنید چرا که آب داغ می‌تواند باعث کوتاه شدن برخی از الیاف ها شود.پارچه را شستشو داده و دوباره بر روی لکه ضربه بزنید آنقدر این کار را ادامه دهید تا همه لکه از بین برود .

    شستن شگی؛ نحوه شستشو و نگهداری فرش شگی

    تمیز کردن لکه های سخت از سرکه استفاده کنید :

    برای شستن شگی اگر استفاده از پارچه خشک و مرطوب نتوانست لکه را به خوبی از بین ببرد می توانید مقدار مناسبی آب ولرم را با سرکه به نسبت یک دوم فنجان برای هر ۱۲۰ میلی لیتر آب مخلوط کرده، و مورد استفاده قرار دهید.
    پارچه ای را به محلول آغشته کرده و به آرامی روی لکه بکشید تا آن را جذب خود کند.ترکیب سرکه را به آرامی در گوشه فرش بکشید تا مطمئن شوید که به فرش رنگ نمی دهد .

    • اگر به صورت قابل مشاهده ای بر بافت فرش تاثیر می گذارد از آن استفاده نکنید .پارچه را شسته و دوباره آن را مرطوب کنید. می توانید چندین بار این کار را انجام دهید. اما مراقب باشید که فرش خیلی خیس نشود.
    • فرش را در محلی که از تهویه هوای مناسب برخوردار است پهن کنید تا خشک شود .این روش معمولاً بر روی بسیاری از لکه های مبتنی بر آب مانند نوشابه ها برخی از آبمیوه ها و لکه های ناشی از حیوانات خانگی جواب می دهد .

    برای لکه های سرسخت تر با یک متخصص مشورت کنید :

    اگر تمیز کاری فرش با محلول آب و سرکه کافی نبود برای شستن شگی آن را به دست یک متخصص بسپاریدتا برای شما تمیز کند. قالیشویی های سنتی معمولاً برای شستشوی فرشهای پرز بلند که دارای الیاف طبیعی هستند کمی خشن می باشند.

    • اگر فرش شما به وسیله مواد سخت تر مانند جوهر و یا شراب لکه دار شد بهتر است که از یک متخصص بخواهید آن را تمیز کند.تمیزکاری حرفه ای معمولا برای فرش های ایرانی، آسیایی و یا سایر فرش های دستباف که از ارزش بالایی برخوردار هستند مورد استفاده قرار می گیرد.
    • هزینه تمیزکاری حرفه ای معمولا نسبت به قیمت و ارزش واقعی فرش، بسیار ناچیز است.

    چند وقت یکبار فرش های شگی خود را تمیز کنیم؟

    در حالت ایده آل ، یک فرش شگی که پاخور و رفت و آمد روی آن زیاد است را باید روزانه جارو کشید تاپرزها و الیاف آن آسیب نبیند و گرد و غبار و ذرات در آن ها نفوذ نکند. به خصوص اگر در خانه ای حیوان خانگی وجود داشته باشد.درواقع حداقل دوبار جارو برقی در هفته، فرش را تمیز نگه می دارد. هرگونه لکه یا کثیفی ایجاد شده روی فرش باید به زودی پاک شود و فرایند لکه گیری انجام شود تا بعداً به مشکل بر نخورید. تمیزی و شستشوی عمیق به صورت ماهیانه توصیه می شود.
    شستن شگی؛ نحوه شستشو و نگهداری فرش شگی

    آنچه شما نیاز دارید :

    تجهیزات / ابزارها

    • جاروبرقی
    • اسفنچ یا اسکاچ
    • کاسه کوچک
    • حوله های میکروفیبری
    • برس فرش نرم
    • جارو دستی

    مواد

    • مایع ظرفشویی
    • جوش شیرین
    • شامپو فرش

    دستورالعمل :

    شستن شگی؛ نحوه شستشو و نگهداری فرش شگی

    1 : فرش را بتکانید.

    اگر فرش آنقدر کوچک است که به راحتی می توانید بلند کنید،ابتدا آن را به بیرون ببرید و به خوبی تکان دهید. روش دیگر برای خلاص شدن از شر گرد و غبار و آلودگی دربین الیاف این است که فرش را روی نرده یا بند لباس محکم پهن کنید و به قسمت پشت فرش با جارو یا یک میله ای به آرامی ضربه بزنید. با این کار مقدار زیادی از خاک و ذرات از بین خواهد رفت.
    شستن شگی؛ نحوه شستشو و نگهداری فرش شگی

    2 : فرش را جار و برقی کنید .

    در تنظیم کم یا زیاد بودن حالت مکش جارو برقی دقت کنید. اگر قدرت مکش آن کم باشد، بین الیاف به خوبی تمیز نخواهند شد و در صورت زیاد بودن فشار جارو برقی، ممکن است الیاف آن آسیب ببینند. با تنظیمات مناسب جارو برقی ، گرد و غبار و گرد و خاک را از بین ببرید تا بهترین نتیجه را داشته باشد. فراموش نکنید که گاهی اوقات زیر فرش را نیز جارو بکشید.

    شستن شگی؛ نحوه شستشو و نگهداری فرش شگی

    3 : مرحله ی لکه گیری

    فرش را به پشت برگردانید و با دقت ملاحظه کنید لکه ای روی فرش نباشد. در صورت مشاهده ی هرگونه لکه ای، به دنبال دستورالعمل های لکه برداری برای برخی لکه ها، مناطق لکه دار را تمیز کنید. با مخلوط کردن چند قطره مایع ظرفشویی در یک ظرف آب گرم می توان بیشتر لکه ها را از بین برد. یک برس فرش نرم یا حوله میکروفیبر را در محلول آغشته کرده و به آرامی روی لکه بکشید. 

    کار را با فرو بردن یک حوله تمیز در آب ساده برای شستشوی محل و پاک کردن فرش با یک حوله خشک تمام کنید. فرش را آویزان کنید تا قسمت تمیز شده خشک شود یا آن را در یک ارتفاعی پهن کنید تا در اطراف ناحیه مرطوب جریان هوا وجود داشته باشد و اجازه دهید در اسرع وقت خشک شود.

    شستن شگی؛ نحوه شستشو و نگهداری فرش شگی

    4 : جدا کردن کرک و الیاف ها

    اگر پرزها و الیاف فرش آنقدر که دوست دارید کرکی نیست ، از دستان خود ، برای بالا بردن و جدا کردن الیاف استفاده کنید. این کار را به آرامی انجام دهید!

    هشدار !

    اکثر افرادی که در شستشوی فرش تخصص دارند به شما توصیه نمی کنند که یک فرش شگی بزرگ را خودتان به طور عمیق تمیز کنید زیرا رطوبت بیش از حد یا شستشوی بیش از حد می تواند به الیاف آسیب برساند و ظاهر پرزها و الیاف را خراب کند. هرگز از بخارشورهای اجاره ای برای فرش های شگی استفاده نکنید، زیرا قدرت مکش آن ها برای الیاف بسیار سخت و زیاد است. اگر فرش شگی شما گران است ، قبل از انجام هر نوع شستشو و تمیز کردن حرفه ای، با یک متخصص مشورت کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    17 دیدگاه
    1. شگی ها و فرش های پرزبلندی که توی ایران تولید میشن یکم فرق میکنند بافتشون با چیزی که توی این مطلب هست از نظر بافت , برای شگی های ایرانی هم این راه ها جواب میده ؟

    2. من فرش شگی دارم که به دلیل خوابیدن روی فرش پرزاهای اون بهم‌چسبیده و خوابیده چکار کنم مثل روز اول بشه؟لطفا راهنمایی کنید.ممنونم

      1. خانم ملیحه سلام , ممنون بابت سوال و پرسشتون

        ای کاش در پیامتون اعلام میکردید جنس نخ شگی که از چیه ؟ تولید ایران هست یا ترکیه ؟ ولی با شانه موی سر روی سر فرش بکشید ( توجه کنید اگر الیاف سفت و سخت شده اند این کار رو با دقت و به ارامی انجام بدید که الیاف ا سطح فرش کنده نشه )
        شانه موی سر باعث میشه تا حد زیادی از هم جدا بشند

    3. سلام . من یه فرش شگی دارم ک چند ماهه خریدم. متاسفانه یک قسمت فرش نمدی طور شده. کاری هست من بتونم انجام بدم که مشکل برطرف شه؟

      1. با سلام و وقت بخیر اگر منظورتون الیاف فرش هست شما شانه مخصوص سر بر خلاف خاب فرش روی سطح فرش بکشید تا الیاف به حالت اولیه خودشون برگردن

    4. سلام م فرش سگی سفید دارم و اغلب قسمتاش چرکی شده رنگش چجوری بشورم ینی با حوله فک نکنم جوابگو باشه.میخام پرزاش خراب نشه.چون قبلا یه قسمت کوچیکشو شستم با دست پرزش خابید

      1. سلام وقتتون بخیر , با شوینده سوما میتونید این مشکل رو جل کنید , راه حل نخوابیدن پرزها هم کشیدن شانه به فرش بعد از شستشو هست

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تلفن پشتیبانی 09338177908 | هر روز هفته از ساعت 8 صبح الی 18 پاسخ گوی شما هستیم

    فروشگاه اینترنتی تک فرش در سال 1394 و با هدف سهولت در خرید فرش ماشینی برای مردم نازنین ایران تاسیس شد , شما با ورود به تک فرش با انبوهی از طرح و نقش فرش ماشینی رو به رو خواهید شد و به راحتی می توانید فرش مورد نظر خود را مشاهده و خریداری نمایید . تک فرش, یک شهر فرش واقعی است که بواسطه حضور در شهر کاشان ( مرکز فرش ایران ) و همکاری را برندهای بزرگی همچون فرش محتشم , فرش لیلی , فرش برنتین , فرش مشهد اردهال , فرش داریوش , قالی سرام , فرش شاهکار صفویه , فرش شاهکار آریایی , فرش سبلان و … کاملترین ویترین فرش ماشینی را داشته باشد . شاید شما قصد داشته باشید برای فضای پذیرایی منزل خود فرش کلاسیک تهیه کنید و فرش های ماشینی با طرح های اصیل ایرانی را میپسندید پس فرش 1500 شانه , فرش 1200 شانه , فرش 1000 شانه , فرش 700 شانه و فرش های 500 شانه گزینه های خوبی برای شما هستند , و یا شاید به دنیال طرح های مدرن هستید و به فرش فانتزی مدرن علاقه مند هستید , از فرش طرح ترک , فرش چهل تکه ( پچ ورک )فرش آشپزخانه , فرش کهنه نما , فرش فرانسوی , فرش پرزبلند شگی , فرش مراکشی , گلیم , و گبه در سایت تک فرش دیدن کنید و طرح مورد را نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید و همچنین اگر قصد دارید برای اتاق فرزند دلبندتان فرشی خریداری کنید حتما سری به فرش اتاق کودک در سایت تک فرش بزنید و زیباترین طرح فرش ها را مشاهده کنید . از مزیت های مهم تک فرش می توان به : خرید مستقیم فرش از کاشان با قیمت کارخانه , ارسال رایگان به سراسر کشور, و 7 روز ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی اشاره کرد.ما در مجموعه‌ی تک فرش جهت رفاه خرید فرش، خرید اقساطی فرش را نیز به مشتریان ارائه می‌دهیم


    کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم تک فرش می باشد.    Copyright @2006 – 2022 Takfarsh.com

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل خود را وارد کنید

    ورود شما به معنای پذیرش شرایط تک فرش و قوانین حریم‌خصوصی است

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد