مجله تک فرش

راهنمای کامل و جامع تمیز کردن و شستن فرش در خانه

فرش به منزل شما رنگ و گرمی خاصی می بخشد. اما استفاده ی روزانه از مواد شوینده باعث ایجاد لکه های اضافی و مواد حساسیت زا می شود. در این صورت جارو یرقی کشیدنِ مکرر و مرتبِ فرش اولین به بهترین روش برای تمیز کردن فرش است و این کار باعث طولانی تر شدن عمر فرش می شود و باعث می شود که خانه و زندگی شما تمیز تر به نظر برسد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
راهنمای کامل و جامع تمیز کردن و شستن فرش در منزل
  • فرش به منزل شما رنگ و گرمی خاصی می بخشد. اما استفاده ی روزانه از مواد شوینده باعث ایجاد لکه های اضافی و مواد حساسیت زا می شود. در این صورت جارو یرقی کشیدنِ مکرر و مرتبِ فرش اولین به بهترین روش برای تمیز کردن فرش است و این کار باعث طولانی تر شدن عمر فرش می شود و باعث می شود که خانه و زندگی شما تمیز تر به نظر برسد.

    پیدا کردن روش های مختلف برای تمیز کردن و شستشوی فرش بسیار آسان است و کافی ست ابزار آلات مختلفی که برای انجام این کار معرفی می کنیم را دنبال کنید. ماشین هایی مثل بخارشور، استفاده از جارو برقی، فرچه و برس های مختلفی که درصورت نداشتن آن، می توانید از فرش شویی منطقه ی خود کرایه یا خریداری کنید.

    هنگامی که زمان شستن فرش ها می رسد، مواد شستشوی مختلفی برای هر روش وجود دارد . در این صفحه مارا با روش های آسانی که معرفی کرده ایم دنبال کنید تا خانه یی با فرش تمیزتری داشته باشید.

    راهنمای کامل و جامع تمیز کردن و شستن فرش در منزل

    1- استفاده از جاروبرقی

    قبل از جارو کشیدن بهتر است ابتدا وسایلی که جلوی راه شا هستند را درصورت لازم، جابه جا کنید. وسایلی مثل مبل، میز یا … . بهترین روش برای تمیز کردن فرش، شروع کردن با جاروبرقی است، چرا که با جارو برقی کشیدن، تمامی ذراتی که در سطح فرش قراردارند تمیز می شوند و این ذرات و کثیفی به بافت فرش نفوذ پیدا نمی کنند. 

    پس بهتر است که بطور مکرر و مرتب جارو برقی کشیده شود. اینکه چندبار در هفته از جاروبرقی استفاده کنیم، بستگی به میزان خانه داری و تمیزی خودتان دارد. از قسمت های مختلف جاروبرقی برای جارو کردن مناطق مختلف، برای مثال لبه ی فرش یا اطراف مبل های که نمی توان جابه جا کرد،استفاده کنید.

    راهنمای کامل و جامع تمیز کردن و شستن فرش در منزل

    2- انتخاب مواد شویند ی مناسب برای سطوح

    همانطور در ابتدا بدان اشاره شد، محصولات مختلفی از مواد شوینده موجود می باشد. ترجیحاً همیشه دستورالعمل و موارد استفاده ی آن که روی محصول درج شده است را مطالعه کنید و سپس از آن استفاده کنید. 

    ابتدا مقداری از محصول را در گوشه و کناره ای پنهانِ فرش تست کنید تا از ایجاد لکه های احتمالی روی فرش جلوگیری کند. اگر متوجه ی ایجاد لکه هایی یا تغییر رنگ برروی فرش شدید، به دنبال انتخاب محصول پاک کننده ی دیگری باشید.

    راهنمای کامل و جامع تمیز کردن و شستن فرش در منزل

    3-انتخاب مواد شستشو و استفاده از بخارشور

    قبل از شروع کردن به بخار شوری باید از نحوه ی استفاده ی آن دستگاه اطمینان حاصل کنید و دستورالعمل آن را مطالعه کنید. از آب ولرم و مقدار کمی مایع شستشو استفاده کنید و سطح فرش را با آن بشورید، سپس دستگاه بخارشور را به آرامی روی فرش بکشید. 

    این دستگاه به گونه ای طراحی شده است، که هنگامی که دستگاه را به سمت جلو حرکت می دهید، کاملاً آب را از سطح فرش بیرون می کشد. پس هنگاهی که از این دستگاه استفاده می کنید، سعی کنید به درستی و تاجایی که ممکن است آن را حرکت دهید تا از ایجاد لکه بر روی فرش جلوگیری کند. 

    توجه داشته باشید که برای مبلمانی که نمی توان آن ها را جابه جا کرد، باید پلاستیک زیر پایه های آن قرار دهید تا از آسیب جلوگیری کند.

    راهنمای کامل و جامع تمیز کردن و شستن فرش در منزل

    4- استفاده ی مجدد از جارو برقی

    هنگامی که اجازه دادید تا فرش کامل خشک شود،بهتر است دوباره جاروبرقی بکشید تا مطمئن شوید که فرش فاقد هرگونه خاک و کثیفی است. یادتان باشد که پلاستیک ر ا از زیر پایه های مبل بردارید و وسایل را دوباره در سرجای خود قرار دهید.

    نکات مهم تمیز کردن و شستن فرش

    –  جارو بر قی مکرر و منظم باعث ازبین رفتن گردوغبار روی فرش می شود.

    –  هرگونه لکه یی روی فرش راه و روش خاص خودشان را برای زدودنشان دارد. بهتراست  تا پاک کننده ی مخصوص آنها را پیدا کنید  و از آن استفاده کنید. برای مثال بعضی از مواد برای از بین بردن بوی بدِ روی فرش یا لکه های مواد غذایی هستند.

    –  پاک کننده های فرش و پاک کننده های لکه به اّشکال مختلفی هستند. برخی ها به شکل فوم و برخی به شکل اسپری هستند. برای پیدا کردن پاک کننده ی مناسب از توزیع کننده ی  آن محصول تجربه کسب کنید تا بهترین نتیجه  را برای شما داشته باشد.

    نحوه ی تمیز کردن انواع فرش در خانه ( راهنمای آسان )

    در گذشته تمیز کردن فرش موضوعی نبود که هرکسی خودش آن را انجام دهد. بسته به پارچه ای که فرش با آن ساخته می شود و بافتی که فرش دارد، فضایی که در آن قرار گرفته است و اندازه ی کلی فرش، گاهی ارزش آن را دارد که هزینه ای به کسی پرداخت کنید تا برای شما این کار را انجام بدهد. 

    اما اوضاع تغییر کرده است، و به خصوص در سال 2020 با وجود اپیدمی کرونا، هرروز کارهای زیادی را انجام می دهیم که حتی فکرش را هم نمی کردیم. دانستنِ این که چگونه فرش خود را در منزل تمیز کنیم راهی بسیار مقرون به صرفه برای صرفه جویی در زمان و هزینه است. 

    اما پیش از آنکه از یک فرچه و سطل شامپو استفاده کنید، بهتر است مطمئن شوید کاری را که دارید انجام می دهید، آیا با روش مناسب انجام می دهید یا خیر؟

    راهنمای کامل و جامع تمیز کردن و شستن فرش در منزل

    در جهانی که شما با قاطعیت می توانید فرش های مجلل و باشکوه خریداری کنید، دانستنِ این که چگونه پارچه و بافت فرش را تمیز کنید و چگونه از فضایی که در آن نظافت می کنید، نهایت استفاده را ببرید، لازم است. 

    فرش ها چه در خانه و چه در یک فضای اداری قرار بگیرند، یک دکور و طرح اصلی محسوب می شوند و با قرارگرفتن آنها درکنار وسایل دیگر در خانه کامل می شوند. بنابراین ، فرش ها نقش واقعاً کاربردی در خانه دارند. 

    به فضا حسی دلنشین و گرمی خاصی می دهند و از کف زمین محافظت می کنند. انواع فرش هایی که شما می توانید انتخاب کنید بی حد و حصر است. در دنیای امروزی، بدلیل اینکه ارتباطات نسبت به گذشته بیشتر شده است، شما می توانید انواع فرش های ایرانی و شرقی را در گوشه و کنار زمین سفارش دهید. هنگامی که شما پول خوبی برای فرش هزینه کرده اید، پس حتما به نحو احسن از آن مراقبت می کنید و از روش های مناسب برای شستشوی آن به کار بگیرید. 

    همه ی شامپوفرش ها مناسب نیستند و هر نوع شامپویی مناسب انواع مختلف فرش ها نیستند. برخی از شامپو فرش ها ممکن است به پارچه و بافت فرش آسیب برسانند و به مرورزمان باعث ضعیف شدن جنس و الیاف فرش شوند. 

    همچنان بعضی از شامپوهایی هم هستند که زیاد قوی نیستند و لکه ها را کامل از روی فرش محو نمی کنند، تنها عطر و بوی خوبی به فرش می دهند. شما حتما باید فرچه یا اسکاچی که برای شستشو استفاده می کنید را هم درنظر بگیرید. 

    بعضی از فرش هایی هستند که از بافتی لطیف برخوردارند و باید ملایم ترآنها را شستشو داد و فرچه کشید. در نهایت شما باید در نظر بگیرید که کجا بهتر است فرش را بشویید. اگر فضای باز در بیرون از خانه دارید بهتر است در آنجا کارتان را انجام دهید تا داخل خانه کثیف نشود.

    انواع مختلف فرش ها

    فرش های آسیایی (شرقی) :

    این سبک یکی از زیباترین انواع فرش های موجود در بازار میباشد. و بیشتر آنها از کشورهایی مانند افغانستان، هند و ترکیه با استفاده از تکنیک های قدیمی تولید می شوند ونیز دارای قیمت سنگینی هستند. این نوع از فرش ها دارای رنگ ها و نقش های خیره کنند ه یی هستند و در اندازه های مختلفی وجود دارند. 

    یکی از دلایل محبوبیت این فرش، بافت بسیار ظریف آن است درحالی که با بافتی بسیار پیچیده ساخته شده است. برای تمییز کردنِ آن ابتدا مطمئن شوید که فرش کاملاً به خوبی جارو شده است وهیچگونه گرد و غبار و کثیفی روی آن باقی نمانده است. 

    نباید از برس و فرچه ی جارو برقی استفاد ه کنید ، چرا که این کار موجب از بین رفتن و کشیده شدن الیاف فرش می شود. بهتر است فرش را در یک روزِ گرم شستشو دهید چرا که فرش در یک روز بطور کامل خشک شود. 

    اطمینان حاصل کنید که فرش کاملاً خیس است و با استفاده از پاک کننده هایی که برای الیاف ظریف استفاه می شود، روی فرش ریخته و فرش را با فرچه یی، بطور ملایم بشویید. فرش را به یک محوطه ی باز برده و آن را از بالا یک سطحی آویزان کنید. مرحله ی آخر پس از خشک شدن، جارو کشیدن مجدد فرش است. 

    فرش های شرقی را می توان ازابریشم،پشم و کتان تهیه کرد. این الیاف ظریف به اشعه ماورا بنفش حساس هستند و تحت هیچ وجه نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب خشک شوند.

    فرش های پشمی

    پشم، پارچه ای کاملا معمول برای تولید فرش است و از پشم بیشتر برای تولید فرش های شرقی استفاده می شود. این نوع فرش با دوام است و در طیف وسیعی از رنگ های خیره کننده یی موجود هست. بر ای هر قسمت از خانه یا محل کار مناسب هستند. اگرچه فرش های پشمی نسبتاً سخت و ناهموار هستند، اما فرسایش پذیر نیستند. 

    مانند سایر فرش ها، این نوع فرش هم ممکن است فرایند تمیز کردن به آن آسیب برساند؛ زیرا اگر با فرش بیش از حد سخت رفتار شود، ممکن است الیاف کاملا آزاد شود. شما می توانید فرایند تمیز کردن ر ا با جاروبرقی فرش، شروع کنید. 

    این کار هرگونه گردوغبار و ریزه یی که روی فرش است، کاملاً از بین می رود. اگر چیزی را روی فرش ریخته اید، بلافاصله آن را پاک کنید؛ چرا که با به تعویق انداختن آن، پاک شدن لکه، ناممکن می شود و به عمق الیاف فرش،نفوذ می کند. 

    سپس فرش را در یک محیط باز یا حیاط بتکانید. آن را روی سطح صاف پهن کنید و با یک شلنگ آن را خیس کنید. یک مایع فرش مناسب را با آب مخلوط کنید و با فرچه روی فرش بکشید. هنگامی که فرش کاملاً شسته شد، آن را لوله کنید و به دیواری آن را ایستاده تکیه دهید تا آب کاملاً خارج شود. مراقب باشید که فرش، در مقابل نور مستقیم خورشید نباشد.

    فرش های پلی پروپیلن

    این نوع فرش ها بسیار پایدار و مقاوم هستند و از مواد مصنوعی، مناسب خانه ، دفاتر و صنایع سنگین تولید می شوند. فرش های پلی پروپیلن قیمت کم تری دارند و اولین بار در ایتالیا تولید شده اند.این نوع فرش ها در برابر رطوبت و مواد شیمیایی مقاوم هستند و به لطف بافت و طبیعت سختشان، در روند تمیز کردن نیز بافت و رنگ خود را از دست نمی دهند. قبل از شستن فرش باید سطحی که فرش را روی آن پهن می کنیم، تمیز باشد. 

    بهتر است که از یک سطح بتونی و آجری استفاده کنید. ابتدا فرش را مانند بقیه ی فرش ها جارو می زنیم. سپس با استفاه از برس و اسفنجی، با مایع فرش، لکه های موجود روی فرش را از بین میبریم، سپس به شستن بقیه ی فرش می پردازیم. 

    هنگامی که کامل شستشوی فرش تمام شد، برخلاف فرش هایی که به آن اشاره کردیم، این نوع فرش را می توانیم در زیر نور آفتاب قراردهیم تا کامل خشک شود. صرف نظر از نوع و جنس فرش، شما باید عادت کنید که هرروز فرش را جارو برقی بکشید تا فرش شما در وضعیت تمیزی باقی بماند. و اگر نگران آسیب دیدن فرش خود هستید، بهتر است که با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. 

    اگر کامنت یا پیشنهاد ی در چگونگی تمیز کردن و شستن انواع مختلف فرش دارید، لطفاٌ به اشتراک بگذارید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    2 دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تلفن پشتیبانی 09338177908 | هر روز هفته از ساعت 8 صبح الی 18 پاسخ گوی شما هستیم

    فروشگاه اینترنتی تک فرش در سال 1394 و با هدف سهولت در خرید فرش ماشینی برای مردم نازنین ایران تاسیس شد , شما با ورود به تک فرش با انبوهی از طرح و نقش فرش ماشینی رو به رو خواهید شد و به راحتی می توانید فرش مورد نظر خود را مشاهده و خریداری نمایید . تک فرش, یک شهر فرش واقعی است که بواسطه حضور در شهر کاشان ( مرکز فرش ایران ) و همکاری را برندهای بزرگی همچون فرش محتشم , فرش لیلی , فرش برنتین , فرش مشهد اردهال , فرش داریوش , قالی سرام , فرش شاهکار صفویه , فرش شاهکار آریایی , فرش سبلان و … کاملترین ویترین فرش ماشینی را داشته باشد . شاید شما قصد داشته باشید برای فضای پذیرایی منزل خود فرش کلاسیک تهیه کنید و فرش های ماشینی با طرح های اصیل ایرانی را میپسندید پس فرش 1500 شانه , فرش 1200 شانه , فرش 1000 شانه , فرش 700 شانه و فرش های 500 شانه گزینه های خوبی برای شما هستند , و یا شاید به دنیال طرح های مدرن هستید و به فرش فانتزی مدرن علاقه مند هستید , از فرش طرح ترک , فرش چهل تکه ( پچ ورک )فرش آشپزخانه , فرش کهنه نما , فرش فرانسوی , فرش پرزبلند شگی , فرش مراکشی , گلیم , و گبه در سایت تک فرش دیدن کنید و طرح مورد را نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید و همچنین اگر قصد دارید برای اتاق فرزند دلبندتان فرشی خریداری کنید حتما سری به فرش اتاق کودک در سایت تک فرش بزنید و زیباترین طرح فرش ها را مشاهده کنید . از مزیت های مهم تک فرش می توان به : خرید مستقیم فرش از کاشان با قیمت کارخانه , ارسال رایگان به سراسر کشور, و 7 روز ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی اشاره کرد.ما در مجموعه‌ی تک فرش جهت رفاه خرید فرش، خرید اقساطی فرش را نیز به مشتریان ارائه می‌دهیم


    کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم تک فرش می باشد.    Copyright @2006 – 2022 Takfarsh.com

    ورود | ثبت نام
    شماره موبایل خود را وارد کنید

    ورود شما به معنای پذیرش شرایط تک فرش و قوانین حریم‌خصوصی است

    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    رمز عبور را وارد کنید
    رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
    برگشت
    درخواست بازیابی رمز عبور
    لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
    برگشت
    کد تایید را وارد کنید
    کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
    ارسال مجدد کد تا دیگر
    ایمیل بازیابی ارسال شد!
    لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
    تغییر رمز عبور
    یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
    تغییر رمز با موفقیت انجام شد