مجله تک فرش

انواع فرش ماشینی در بازار ایران + مزایا و معایب هرکدام

می‌توان گفت فرش‌ ایرانی ماشینی قدمتی پنجاه ساله دارد. تولید فرش ماشینی در اوایل دهه‌ی پنجاه به […]

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
انواع فرش ماشینی در بازار ایران
  • می‌توان گفت فرش‌ ایرانی ماشینی قدمتی پنجاه ساله دارد. تولید فرش ماشینی در اوایل دهه‌ی پنجاه به تدریج مورد استقبال مردم قرار گرفت و جزو یکی از فرش‌های محبوب ایرانیان شد. انواع فرش ماشینی در کشور ایران در مدل و سبک‌های بسیار متنوعی تولید می‌شود. از فرش اکریلیک گرفته تا پلی استر و بی سی اف. در این مقاله به معرفی انواع فرش ماشینی جدید، نحوه‌ی تولید آن‌ها، مزایا و معایب هر کدام خواهیم پرداخت. در صورت تمایل می‌توانید دیگر مقالات ما با موضوع بهترین نخ در فرش ماشینی کدام است؟ را نیز مطالعه فرمایید.

    انواع فرش ‌های ماشینی

    تولید انواع فرش‌ ماشینی جدید به علت تفاوت در الیاف، تراکم، تعداد شانه، طرح و نقشه متفاوت است. همانطور که می‌دانید هرچه تراکم فرش بالاتر باشد فرش‌ با کیفیت تری خواهیم داشت. از این رو فرش‌ ماشینی دارای تراکم متنوعی است که در زیر نام برده شده اند:

    تولید فرش‌های ماشینی در ایران

    بهترین و معروف ترین انواع فرش ماشینی که در کشور ایران تولید می‌شوند، فرش های ماشینی تولید شده با نخ اکریلیک هستند. با ورود اولین دستگاه های تولید فرش‌های ماشینی در ایران در دهه 40 و 50 تولیدات فرش بیشتر با نخ‌های بی سی اف بافته می‌شد، ولی رفته رفته با ورود دستگاه‌هایی با تکنولوژی بروزتر و جدیدتر، این نوع نخ‌ها جای خود را به نخ‌های اکریلیک برای بافت فرش‌های کلاسیک در شانه و تراکم‌های مختلف دادند.

    همین نخ‌های اکریلیک و فرش ماشینی نیز در طول این مدت، تغییراتی داشته اند و همان طور که شانه و تراکم فرش ها افزایش پیدا کرده، کیفیت الیاف و مواد اولیه بافت فرش ماشینی نیز بیشتر شده است. نخ های اکریلیک ابتدایی مشکلاتی داشتند ( مشکل پرزدهی , مشکلات تنفسی برای اشخاص و .. ) که رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی این مشکلات نیز با عملیات هیت ستینگ بر روی نخ های اکریلیک رفع شد. البته به غیر از تولید فرش کلاسیک بعضی از کارخانه ها و برندهای تولید کننده فرش ماشینی در ایران از نخ اکریلیک برای بافت فرش های فانتزی نیز استفاده می‌کنند .

    چند نوع فرش داریم؟

    نخ به کار رفته شده در انواع طرح فرش ماشینی به دو نوع الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی تقسیم می شود. الیاف طبیعی بیشتر برای تولید فرش‌های گران قیمت و دستباف استفاده می‌شوند‌. اما امروزه تولید کنندگان فرش، با توجه به نیاز خریداران به فرش‌هایی با قیمت مناسب تر، اقدام به تولید فرش‌هایی با ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی، جهت عرضه‌ی فرش‌های مقرون به صرفه تر نموده‌اند.

      الیاف مصنوعی که درصد بیشتری از الیاف فرش‌های ماشینی را تشکیل می دهد شامل دو نوع است:

      • پلی استر(ابریشم مصنوعی)
      • پلی پروپلین
      • اکریلیک
      • ترک
      • ورجین
      • بی سی اف
      • جوت
      • ویسکوز

      فر‌ش ‌های معروف ایرانی ماشینی کدامند؟

      فرش‌های بافته شده توسط الیاف مصنوعی با توجه به‌ روند تولید آن‌ها در نساجی و  کاربرد آن‌ها نیز به سه نوع تقسیم می‌شوند:

      انواع فرش ماشینی در ایران

      1 : فرش ماشینی اکریلیک

      یکی از محبوب ترین فرش‌های موجود در کشور ایران فرش های ماشینی تولید شده با نخ اکریلیک هستند که جایگاه ویژه ای در بین خریداران کلاسیک پسند دارند. البته به غیر از تولید فرش کلاسیک بعضی از کارخانه‌ها و برندهای تولید کننده جدیدترین مدل فرش ماشینی ، از نخ اکریلیک برای بافت فرش های فانتزی نیز استفاده می‌کنند . فرش‌های اکلریلیک دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه بیان می‌کنیم :

      مزایای فرش‌های اکریلیک

      • کیفیت بافت بالا
      • مقاوم‌ در برابر حرارت، نورآفتاب، ساییدگی
      • قابل شستشو
      • عدم پرزدهی
      • لطافت و نرمی
      • حجیم بودن
      • طول عمر زیاد
      • جذب حداقلی رطوبت، چربی، گردو غبار

      معایب فرش‌های اکریلیک

      • قیمت بالا
      • اشتعال زا
      • عدم سازگاری با چرخه‌ی طبیعت
      • ایجاد حساسیت در صورت عدم هیت ست
      • سازگاری تنها با شوینده‌های صنعتی

      2 : فرش ماشینی پلی استر

      نوع دیگری از فرش‌،‌ فرش‌های تولید شده با الیاف مصنوعی پلی استر هستند. در ایران فرش پلی استر بیشتر با نام فرش ابریشم گونه معرفی و شناخته می‌شود. نخ‌های پلی استر بیشتر در بافت فرش فانتزی و مدرن کاربرد دارند. یکی از دلایل استفاده از نخ پلی استر برای بافت فرش های فانتزی قیمت آن است . عمده استفاده از فرش های فانتزی در خانواده های ایرانی برای مکان هایی است که رفت و امد کمتری دارد مثل اتاق خواب ها.

      اکثر خانواده‌ها سعی می‌کنند برای فرش اتاق خواب کمتر هزینه کنند و بیشتر بودجه خود را برای خرید فرش پذیرایی صرف کنند. از طرفی فرشی خریداری کنند تا زیبایی خاص و منحصر به فرد خود را هم داشته باشد‌. به همین خاطر است که شرکت ها و برندهای تولید کننده فرش ماشینی برای بافت فرش های فانتزی بیشتر از نخ های پلی استر استفاده می‌کنند تا اکریلیک. در صورت تمایل می‌توانید دیگر مقاله ما با موضوع عمر مفید فرش پلی استر را مطالعه فرمایید.

      مزایا فرش پلی استر

      • وزن سبک
      • نرم و لطیف
      • ضد حساسیت
      • جذب پایین رطوبت
      • عدم پرزدهی
      • ظاهر براق و درخشان

      معایب فرش پلی استر

      • عدم مقاومت در برابر حرارت
      • طول عمر کمتر نسبت به اکریلیک
      • ضخامت فرش های پلی استر معمولا کمتر از اکریلیک است

      یکی دیگر از دلایل استفاده از نخ پلی استر برای بافت فرش های فانتزی قیمت آن است . عمده استفاده از فرش های فانتزی در خانواده های ایرانی برای مکان هایی است که رفت و امد کمتری دارد مثل اتاق خواب ها به این دلیل سعی میکنند هزینه کمتری نسبت به اتاق نشیمن و پذیرایی برای فرش بکنند و از طرفی فرشی خریداری کنند تا زیبایی خاص و منحصر به فرد خود را هم داشته باشد از این رو است که شرکت ها و برندهای تولید کننده فرش ماشینی برای بافت فرش های فانتزی ار بیشتر از نخ های پلی استر استفاده میکنند تا اکریلیک.
      انواع فرش ماشینی در ایران

      3 : فرش ماشینی بی سی اف

      بعد از نخ پلی استر، بیشترین کاربرد را در بافت فرش‌ فانتزی الیاف و نخ بی سی اف دارد، در حال حاظر ارزان‌ترین فرش ماشینی در کشور ایران، بعد از گلیم فرش‌ها، فرش‌های بافته شده با نخ بی سی اف هستند. به دلیل اینکه اولاَ مواد اولیه و نخ بی سی اف به نسبت سایر نخ‌ها ارزان‌تر هستند و دوماَ معمولا فرش‌های بی سی اف در شانه و تراکم‌های پایین تولید می‌شوند ( بالاترین شانه فرش بی سی اف 500 شانه است.)

      از نخ بی سی اف بیشتر برای بافت فرش‌های فریز، گبه و فرش اتاق کودک استفاده می‌شود و به نسبت سایر نخ‌های فرش ماشینی طول عمر کمتری دارند ( طول عمر مفید فرش های بی سی اف بین 2 تا 4 سال هست.) به دلیل ضخامت و پفکی بودن این نوع نخ‌ها یکی دیگر از مصارف بی اس اف برای بافت فرش‌های 3 بعدی است.

      مزایا فرش پلی استر

      • قیمت ارزان
      • عدم پرزدهی

      معایب فرش پلی استر

      • طول عمر کمتر نسبت به سایر نخ ها
      • شستشوی سخت
      • شانه و تراکم پایین

      سخن پایانی

      در این سال‌ها چندین کارخانه‌ی بزرگ فرش ماشینی تولیدات خود را روانه‌ی بازار داخلی کردند و همان گونه که گفته شد، به دلیل قیمت مناسب و شباهت زیاد به فرش دستباف به خوبی مورد استقبال قرار گرفته اند. فرش‌‌ ماشینی با فناوری‌های مختلف، جنس‌های مختلف و با شانه و تراکم‌های متنوعی تولید می‌شوند.

      در این مقاله سعی شده در مورد نام انواع فرش‌های ماشینی تولید شده در کشور این توضیحاتی داده شود هر کدام از این فرش های مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و نمی‌توان گفت کدام نوع از انواع فرش ماشینی از دیگر برتر است و این خریداران فرش هستند که باید متناسب با فضایی که قرار است فرش را استفاده کنند، انتخاب کنند چه نوع فرشی با چه شانه و تراکمی برای آن‌ها مفید است.

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۱۸ رای

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      تلفن پشتیبانی 09338177908 | هر روز هفته از ساعت 8 صبح الی 18 پاسخ گوی شما هستیم

      فروشگاه اینترنتی تک فرش در سال 1394 و با هدف سهولت در خرید فرش ماشینی برای مردم نازنین ایران تاسیس شد , شما با ورود به تک فرش با انبوهی از طرح و نقش فرش ماشینی رو به رو خواهید شد و به راحتی می توانید فرش مورد نظر خود را مشاهده و خریداری نمایید . تک فرش, یک شهر فرش واقعی است که بواسطه حضور در شهر کاشان ( مرکز فرش ایران ) و همکاری را برندهای بزرگی همچون فرش محتشم , فرش لیلی , فرش برنتین , فرش مشهد اردهال , فرش داریوش , قالی سرام , فرش شاهکار صفویه , فرش شاهکار آریایی , فرش سبلان و … کاملترین ویترین فرش ماشینی را داشته باشد . شاید شما قصد داشته باشید برای فضای پذیرایی منزل خود فرش کلاسیک تهیه کنید و فرش های ماشینی با طرح های اصیل ایرانی را میپسندید پس فرش 1500 شانه , فرش 1200 شانه , فرش 1000 شانه , فرش 700 شانه و فرش های 500 شانه گزینه های خوبی برای شما هستند , و یا شاید به دنیال طرح های مدرن هستید و به فرش فانتزی مدرن علاقه مند هستید , از فرش طرح ترک , فرش چهل تکه ( پچ ورک )فرش آشپزخانه , فرش کهنه نما , فرش فرانسوی , فرش پرزبلند شگی , فرش مراکشی , گلیم , و گبه در سایت تک فرش دیدن کنید و طرح مورد را نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید و همچنین اگر قصد دارید برای اتاق فرزند دلبندتان فرشی خریداری کنید حتما سری به فرش اتاق کودک در سایت تک فرش بزنید و زیباترین طرح فرش ها را مشاهده کنید . از مزیت های مهم تک فرش می توان به : خرید مستقیم فرش از کاشان با قیمت کارخانه , ارسال رایگان به سراسر کشور, و 7 روز ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی اشاره کرد.ما در مجموعه‌ی تک فرش جهت رفاه خرید فرش، خرید اقساطی فرش را نیز به مشتریان ارائه می‌دهیم


      کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم تک فرش می باشد.    Copyright @2006 – 2022 Takfarsh.com

      ورود | ثبت نام
      شماره موبایل خود را وارد کنید

      ورود شما به معنای پذیرش شرایط تک فرش و قوانین حریم‌خصوصی است

      برگشت
      کد تایید را وارد کنید
      کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
      ارسال مجدد کد تا دیگر
      برگشت
      رمز عبور را وارد کنید
      رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
      برگشت
      رمز عبور را وارد کنید
      رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
      برگشت
      درخواست بازیابی رمز عبور
      لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
      برگشت
      کد تایید را وارد کنید
      کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
      ارسال مجدد کد تا دیگر
      ایمیل بازیابی ارسال شد!
      لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
      تغییر رمز عبور
      یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
      تغییر رمز با موفقیت انجام شد